Actieve onderwerpenActieve onderwerpen  Toon de lijst met forumledenLedenlijst  KalenderKalender  Doorzoek dit forumZoeken  HelpHelp
  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen
"sudut kunyah"
 Onze Plek :Onze Plek "Praathoek" :"sudut kunyah"
Bericht ikoon Onderwerp: Wat eten wij vandaag Beantwoord bericht Plaats een nieuw onderwerp
<< Vorige Pagina  van 19 Volgende >>
Schrijver Bericht
Ciwi
** Kloek **
 ** Kloek **

"éh matjot!"

Lid geworden: 21 Jun 2006
Online status: Offline
Quote Ciwi Beantwoordbullet Geplaatst op: 15 Feb 2009 om 19:15
petai is bahasa indonesia voor petèh
Good luck, good health, God bless you
IP IP gelogd
Pesche
Melati
Melati

Lid geworden: 16 Nov 2007
Lokatie: Italy
Quote Pesche Beantwoordbullet Geplaatst op: 16 Feb 2009 om 11:29
Vandaag eten we de restjes van Zondag (antipasti, ravioli met ricotta en citroen, roastbeef, gemengde sla, eigengemaakte chocoladetaart en een hele goede wijn omdat het Zaterdag Valentijnsdag was, Aglianico, de spumante bewaren we voor de volgende gelegenheid.

Dinsdag maar Nasi Goreng alla Pugliese (met veel groente).

Het is hier koud , het waait en het sneeuwt

Aangepast door Pesche - 16 Feb 2009 om 11:41
IP IP gelogd
powderbrush
Berlian
Berlian
si Rawit

Lid geworden: 26 Jun 2006
Quote powderbrush Beantwoordbullet Geplaatst op: 16 Feb 2009 om 16:10
dank je wel cici voor t me te vertellen. gek, die ai aan t einde van t woord, lijkt juist iets frans voor mijn ogen en oor. maar ja, de meeste talen zijn dan ook aan mekaar geparenteerd zou je kunnen zeggen! hihi. want als ik de behassa soms lees? dan zie ik gewoon n verkapping van oude Nederlandse woorden. Of zelfs van oude engelse woorden en zelfs ook van t portugees.
Soms als ik de portugesen hoor en zie praten op tv, hun eigen programma? dan hoor ik opeens, wat voor mij dan n maleis woord lijkt. Ik denk dan terug aan de tijd van de Portugesen in de Indische Archipel.

Oh ja, ik wilde je nog vertellen? dat ik een goed aantal keren vroeger bij n Portugese dame thuis had gegeten, voordat ze hertrouwde en weer naar Portugal terugkeerde.

Ze had n grote kroket en ik keek echt ervan op, want de buitenkant zag eruit als de kroketjes korst in NL van de Indische kroketjes dus. En de smaak? was PRECIES alsof n Indo of Indonesier het gemaakt had! MAAR de vulling was, aardappels met fijngemalen vis. heerlijk weet je en ze aten er zelfs n soorte pedisse saus bij!

Ik dacht toen, dat die kroketjes dus die we in Indie aten? EN de frikadelletjes die vroeger toch door de kokkies in de wadjan in de olie gebakken werden? Best wel eens van de Portugese cultuur konden komen.

Want ze zaten vroeger toch ook op/in de archipel. Daarom juist. Er was ook n soep die die dame maakte en ook DIE smaakte net als onze groentensoep joh.

Waneer zij hier bij ons kwamen eten? dan maakte ik altijd rijsttafel en je had ze zien moeten vreten. Ze zeiden dat t een en ander dat ik dus maakte, naar hun eten smaakte. Leuk eigenlijk wel he? als je zo nadenkt. hoe n rondgereis van n volk, t eten bij andere culturen be-invloedt! grcs, pb
May the force be with you!
IP IP gelogd
nonn@
Berlian
Berlian

Lid geworden: 07 Aug 2008
Quote nonn@ Beantwoordbullet Geplaatst op: 16 Feb 2009 om 16:54

Vandaag alleen maar twee pakjes ravioli opengemaakt, eentje met brasato en de andere met formaggio e pere. Best lekker. Vanavond zie ik wel, groenten natuurlijk. Zou frittata met zucchine kunnen maken, aardappeltje erbij, klaar.

Morgen gaat m’n jongste weer terug naar Como, moeten dus vroeg eten. Zie wel wat ik maak.

Is de sneeuw naar jullie getrokken Pesche? Volgens de regionale weersverwachting zou ‘t morgen hier ook weer moeten beginnen. We zien wel, als ik maar op tijd in Trento kom zodat Nicole de trein haalt.

...es 10 sen, es nog meer 10 sen...
IP IP gelogd
Pesche
Melati
Melati

Quote Pesche Beantwoordbullet Geplaatst op: 16 Feb 2009 om 19:01
@Nonn@
vannacht heeft het hier gesneeuwd, maar het is al weer bijna weg. Het is guur en koud. Ik ga vanavond Nasi Goreng maken met kippetjes. Misschien maak ik ook wat krupuk, het lukt me niet van die mooie witte stukken te maken, kan iemand me helpen?
IP IP gelogd
powderbrush
Berlian
Berlian
si Rawit

Quote powderbrush Beantwoordbullet Geplaatst op: 16 Feb 2009 om 19:09
hm, is je olie misschien? te heet? waar kook je op? op gas? dan moet je eerst een stukje krupuk in de olie doen. en dan kijken. als die te bruin is, dan moet je het vlammetje kleiner maken en eventjes wachten totdat de olie wat afgekoeld is en dan weer proberen met n stukje krupuk erin te doen. je doet dit, totdat je het op de juiste manier hebt of naar jouw smaak hebt.

Krupuk kan heel vlug branden helaas. good luck! pb
IP IP gelogd
nonn@
Berlian
Berlian

Quote nonn@ Beantwoordbullet Geplaatst op: 16 Feb 2009 om 21:37

Ooohhh! Dat moet ik ook op m'n lijstje zetten, kroepoek die je zelf moet bakken! Heeeerlijk, vraag of ze veel emping meenemen!!

Dat gebeurt ook niet vaak dat het bij jullie sneeuwt Pesche! Ofschoon, als ik me niet vergis hebben jullie ook een hevige sneeuwbui vorig jaar gehad?
IP IP gelogd
powderbrush
Berlian
Berlian
si Rawit

Quote powderbrush Beantwoordbullet Geplaatst op: 16 Feb 2009 om 22:39
en heb je geen peteh en taotjo nodig ook nonna? lekker hoor ayam taotjo! en asinan sawie? dat gewoon met n beetje ketjap, bawang putih, djahe, en sambel met speklapjes. dan goreng en dan op t laatste die asinan sawie derin, gewoon met droge rijst! zaaalig!

enne.... ik zie nergens trassi staan!?.........DAT is toch wel HET ingredient dat je nodig hebt en HET essentiele van de Indische keuken!
IP IP gelogd
nonn@
Berlian
Berlian

Quote nonn@ Beantwoordbullet Geplaatst op: 17 Feb 2009 om 01:37
Ik geloof dat ik aan die Italiegangers maar moet zeggen dat ze er een aanhangwagentje bij moeten kopen...
IP IP gelogd
Pesche
Melati
Melati

Quote Pesche Beantwoordbullet Geplaatst op: 17 Feb 2009 om 08:26
Twee jaar geleden hadden we sneeuw, ik kwam van mijn part-time werk terug, 20 Km van Putignano vandaan en daar deed ik maar 3 uur over. Ik heb een auto met achterwielaandrijving en dat reed voor geen meter, op een gegeven moment heb ik de sneeuwkettingen op de banden gedaan en dat ging wat beter. Na 500 meter kon ik ze er weer afhalen. Schiet wel lekker op.   De emping heb ik op mijn lijstje gezet.
IP IP gelogd
Ciwi
** Kloek **
 ** Kloek **

"éh matjot!"

Quote Ciwi Beantwoordbullet Geplaatst op: 17 Feb 2009 om 10:22
Vandaag eet ik kliekjes, Nama heeft gisteren een thaise cah-schotel gemaakt, lekker knapperige sawi, champignons, ik hoef alleen maar rijst te koken.
Hey non PB, je mist mijn dagelijkse menu van Huize Monica, what about rode kool met haché? Ook lekker!
IP IP gelogd
powderbrush
Berlian
Berlian
si Rawit

Quote powderbrush Beantwoordbullet Geplaatst op: 17 Feb 2009 om 16:19
hihihi, ik lig in n deuk! hahaha, niet ach, nog niet koud genoeg voor die hachee en die rode kool. Moet eerst min 19 of min 20 graden zijn dan maak ik dat wel weer.

gistern si eugenie haar schuld, ik ging rijst koken en nassi goreng maken. Manlief was toch bij zijn broer, hier n uur rijden bij ons vandaan.
En toen belde die gek op dat ie pas om half 6 daar weg zou gaan. Wel gelijk gezegd, ik heb al lekker gegeten. Nassi goreng met alles derop en deraan ga jij maar naar si Wendys als je niet bij je broer wilt eten. Dus hij heeft hamburger met french fries gehaald.
vandaag heeft hij 2 bbq varkensribjes met boontjes naar t werk gekregen.
ik ga straks ook die ribjes eten maar ik weet nog niet met wat. Ik denk dat ik boerenkool ga halen en dat ga goreng lekker met sambel en dit varkensvlees. Zo mals weet je.

en morgen eerst op tv weer kijken, dan weet ik wat ik ga kopen voor groenten morgen.

ik denk dat ik prei ga halen. Lekker met die halve ham, halve spek bedoening die ze hier hebben. Eerst met wat boter, peper en zout en notemuskaat goreng, dan met die half ham/half spek goreng en dan samen voegen met geklopt eitje en oude kaas de oven in. oh ja, moet nog kentang erop doen. puree dat is.. dan heb ik dat ook voor morgen voor die man van me.
Dit is n frans recept. Heb ik indertijd van n canadese cok geleerd die 20 jaar in Frankrijk heeft gewoond en gewerkt. Wat je al niet ontmoet man,als je bij n bieb hier werk!

En ik denk voor donderdag maak ik Koningberger klopf. makkelijk die. dong. en manlief vind t ook lekker. Alleen deze keer ik maak gehakt van kippevlees maar, ister zoveel kippevlees man in de freezer.

enne, ik denk dat t ook n goed idee is, om die crockpot maar deruit te halen. Dan ga ik ook maar kippesoep maken. kijken of ik t deze keer klaarspeel om t zoals die hollandse mensen hun kippesoep met vermicelli en groenten derin te maken.

deze, allemaal jouw schuld dong, cici! oh ja, ik denk wel aan jou! hihihi.

ik moet op 7 maart met si frankiebaby naar n verjaardag van n schoonzus. Het is zijn zus en de jongste dochter wil weer n heleboel attentie hebben en ze heeft n verjaarsparty voor haar moeder ge organiseerd. Ik ga klappertaart maken.
Ze hebben daar toch n oven, dus ik doe de voorbereidselen hier bij mij dan neem ik alles mee en doe het daar bij hun in de oven. dan is het klaar direct na t eten. lekker toch? als nog goed heet, net uit de oven? Ik vind ja? die klappertaart? smaakt n beetje naar durian als je het eet..

hihi, misschien moet ik iemand om durian taart recept vragen! dan kan ik n hele taart zelf opeten en niemand die ons ooit meer naar n verjaarsparty vraagt! hahahaha. gruces en prettige dag en vooral smakelijk eten! si pb
IP IP gelogd
eugenie
Berlian
Berlian

Lid geworden: 02 Dec 2006
Lokatie: United States
Quote eugenie Beantwoordbullet Geplaatst op: 17 Feb 2009 om 18:41
PB, ja geeft ons maar de schuld. Had gisteren een steak
gebraden, 3 pnd, was heel goed uitgekomen. knapperig
maar toch lekke zacht. Met puree en my laatste brocoli
van de Zomer en sju. Desert, chocolade pudding met slag-
room. Moet vandaag even kyken wat? Ik maak ook vaak myn
kip in een crockpot. Schotel maaltyd soms wel goed als
je niet veel tyd hebt.Net als chicken pie of salmpangang.
IP IP gelogd
orangeblossom
Melati
Melati

Lid geworden: 25 Mei 2008
Quote orangeblossom Beantwoordbullet Geplaatst op: 17 Feb 2009 om 18:47
    Hi PB,

Over trassi gesproken, toen ik hier voor het eerst gado gado sauce ging maken, stond mijn schoonzoon naast my bij de oven en hij wou zien wat er allemaal in ging, toen kwam de trassi aan de beurt en hij nam het potje op en had zijn neus erin, gosh je had dat gezicht moeten zien, vroeg mij waarom ik dat gebruikte, liet hem dan de sauce zonder de trassi proeven, dan de trassi erin en goed mengen en dan weer proeven, hij stond er verbaasd van dat een klein beetje of dat spul, de sauce zoveel lekkerder is geworden. Gado gado is zijn favorite sla,
en hij houd ervan om de krupuk udang in de sauce te dippen.
Hij is gek op indisch en thais eten.
Deze zomer ga ik wel veel op de grill buiten koken, de vietnamese winkel hier verkoopt ook vis en ze maken het schoon voor de klanten.
Ach, ga maar niet meer over eten praten, maak mij maar dik en vet.
Take Care PB.
Asmara
IP IP gelogd
powderbrush
Berlian
Berlian
si Rawit

Quote powderbrush Beantwoordbullet Geplaatst op: 18 Feb 2009 om 04:30
aduh seh, jullie laten me echt lachen hoor! ik zie dat al, si eugenie, wordt dik en dun en dik en dun. dat komt van al die steaks en al die slagroom man! wel jaaa. hihihihi enne jouw curves leuk toch? niet meer alleen om je buik dus? hihi

oh asmara, wat heb ik gelachen om dit verhaal van je! ik ZAG het gewoon voor me!.

Ik zeg DIT, omdat toen ik pas met die tweede ega van me was? wah, die fen had mijn kersverse nieuwe trassie pas uit golland gestuurd door mijn ma? weg gegooid. want hij dacht dat het verrot was. Maar IK wist dat NIeT. dus gegeven moment ik zoeken en zoeken man. Nou na n week rondzoeken begreep hij opeens, WAT ik aan t zoeken was en HOE duur dat was geweest, plust the postage er nog bij, nou je had toen zijn gezicht ook moeten zien.

hihihihi. ik ging vroeger altijd kleine plakjes snijden van die trassie he? en dan op n dunne koekjes plaatje in de oven roosteren. hihihihi, die buren altijd kaget hier. Vonden dat stinken. en toen ging ik hun eten geven met die trassie gemaakt? net zoals jij? asmara? nou toen lusten ze het wel. maar alleen de geur van t roosteren DAT vonden ze maar niets.

Goh ja? ik heb nieuwe trassie nodig dus in naar de hollandse winkel toch vandaag? wah, ik zag nieuwe trassie op de shelve en gelijk gehaald. Ik keek naar de prijs en moest echt eventjes zitten,Wah, lui het kostte me alleen maar $3.00pop!!!! Vroeger betaalde ik me blauw voor zo'n zelfde hoeveelheid trassi! en NU kost t me ALLEEN maar 3 pop en dezelfde merk als vreoger! WAT zijn de tijden verandert zeg!

ja asmara, ik doe in de zomermaanden ook veel op de bbq grill weet je. Ik doen dan tegelijk voor n hele week en dan doe ik t in de freezer en elke dag n beetje altijd ontdooien.
Onze buren, zijn joden en DIE gaan altijd op heel laat op de avond bbquen en NU mag dat niet meer. Die lui hebben we meteen gezegd, dat WIJ NIETS aan niemand hebben gezegd en NIET klagen. maar ik weet dat ze niet gemogen zijn door hun eigen bangsa en nu bbq ze niet meer buiten. kan je nagaan? al min 20 graden onder nul en dan nog bbq in de winter? waaah, ik heb me al 20 jaar lang zitten afvragen, koh niet katuwen die lui ja? mij niet gezien hoor. ik doe wel in de oven.

maar vroeger ja? had ik n electrische bbq. dat ding is nu al kapot. hopeloos man, want ik kon er altijd mee in de garage bbqwen en nu kan dat niet. met die propane gas. wah gevaarlijk en mijn man is al zo paniekerig..

maar in de snow en ijs buiten? wah niet dong! sommige mensen echt gilah vind ik. wie gaat nu buiten bbq in de winter! ze zijn gek. en dan anderen klagen dat t ruikt als ze al in bed liggen. ik lach me dood, want niemand hier heeft hun raam open in de winter, alleen amar WIJ. dus ik zit me af te vragen. HOE ruiken ze dat dan allemaal. al ach, ze zoeken t maar uit. gruces ja en lekker slapen de amerindos en die in NL, goede morgen.

oh jaa, cici? ik snapte net si humphrey in Singapore. Ik ga nu naar bed en over n uurtje dan is t al 12 uur daar bij hun? dan gaan ze in n leuk japans restaurentje smikkelen zei die. gruces en tot ziens. goede morgen NL en ciciwe! van pb
IP IP gelogd
Pesche
Melati
Melati

Quote Pesche Beantwoordbullet Geplaatst op: 18 Feb 2009 om 08:07
Gisteravond pizza gegeten, dat is wel gemakkelijk klaar te maken voor mijn vrouw: biologische meel, wat gist, bio-tomaten en een droge mozzarella.

Vandaag eet ik biefstuk met patat, ik eet wat vroeg want ik ga op reis, ook naar NL, ik neem als ik het niet vergeet altijd een kaarsje in een rode houder met de foto van Johannes XXIII (mijn lievelingspaus) en een steentje mee voor op het graf van mijn vader, ik meen dat Israeliers dat ook doen.

Ik weet dat toen mijn vader begraven werd,ik zo'n Italiaans kaarsje op zijn graf aanstak. Ondanks regen en wind bleef het 3 dagen branden. Heeft hij toch eindelijk een leven zonder pijn gevonden.
IP IP gelogd
nonn@
Berlian
Berlian

Quote nonn@ Beantwoordbullet Geplaatst op: 18 Feb 2009 om 15:32

Wij gisteravond ook pizza gegeten Pesche, maar al kant en klare, dat nieuwe soort, Restaurant heet die. Lekker dun de ondergrond.

Over de kaarsjes gesproken, die heb ik in Nederland nooit gezien, geloof ook niet dat ze in gebruik zijn?

Mijn moeder is gecremeerd en haar as is verstrooid op een begraafplaats, heel mooi, in de bossen om Amersfoort heen. Haar zal ik dus nooit een kaars kunnen brengen, maar ik heb er wel wat op gevonden. De grote foto die ze op haar kist hadden gezet tijdens de begrafenisplechtigheid, hebben m'n broers en zussen aan mij gegeven. Die heb ik nu hier staan, met zo'n rood kaarsje dat op batterijen brandt. Dat vind ik ook wel fijn zo.

Nogmaals goeie reis Pesche, en laat je maar lekker verwennen door je moeder en je zussen.

PS Een paar jaar geleden heeft onze Parroco, mio coscritto, een reis georganiseerd naar Sotto il Monte, waar Papa Giovanni XXIII vandaan komt. We hebben zijn ouderlijk huis bezocht, zòòò eenvoudig joh, arm eigenlijk.
Daarna zijn we naar de villa gegaan van z'n oom, die hem heeft laten studeren en waar Papa Giovanni XXIII zijn vacantie's doorbracht, en daar ontmoetten we toevallig zijn particuliere secretaris, Mons. Loris Capovilla.
Wat een schat van een man! Nèt zo eenvoudig als Papa Roncalli was.
Wij hebben daar een half uurtje met hem kunnen praten, en hij vertelde ons over Papa Giovanni. Eén van de mooiste herinneringen die ik heb.
Mons. Capovilla vertelde ons dat hij ook uit een arme familie kwam. Eens, bij een ontmoeting met een stel jongelui op schoolreisje, één van deze maakte hem erop attent dat hij het nu blijkbaar goed maakte, gezien de mooie gouden ring met steen die bij droeg.
Het heeft hem diep getroffen, want zoals hij ons vertelde: "Deze ring hebben mijn ouders me gegeven toen ik Sacerdote werd. Ze hebben daarvoor hun eigen trouwringen, gouden kettingen en medailles laten omsmelten om mij deze ring als geschenk te kunnen geven"...

Mooi hè! Hier begrijp je de mens Loris Capovilla.

Aangepast door nonn@ - 18 Feb 2009 om 15:57
IP IP gelogd
powderbrush
Berlian
Berlian
si Rawit

Quote powderbrush Beantwoordbullet Geplaatst op: 18 Feb 2009 om 20:38
nou toevallig leef ik hier middenin de joden. Heb ook vaak voor en met ze gewerkt en was vroeger zelfs in n congreation die Messianic Jews waren.

Doordat ik in n soort protestant geloof zat, die ook de feestdagen van de joden vierde. Weet ik dus n heleboel over de joden en hun geloof. Verder heb ik n nichtje die met n Orthodoxe jood getrouwd is en al 30 jaar in Israel woon.

Haar man is altijd weer tickled pink dat ik precies weet waar hij t over heeft, als we praten over hun geloof, geloofsbeleidenis en zo voort. De manier waarop zij de heilige schrift lezen en begrijpen en ga zo maar door.

Enfin, hierdoor weet ik dus waar pesche het over heeft.

Waneer er de verjaardag van de sterfdag van iemand is, DAN en ALLEEN DAN wordt er zo'n 24 uur lang kaarsje gebrandt. Je kunt dat zelfs bij de kosher laantjes in de grocerystore, waar dus de orthodoxe joden winkelen ook kopen.
Eens om de zoveel tijd, haal ik er minstens 100 of meer van die kaarsjes daar op. Want ik heb altijd wel n goed aantal kaarsjes te branden voor deze of gene of zelfs overleden familieleden en vrienden en kennissen.

DAN! heb je OOK nog kaarsjes die de Italiaanse Rooms Katholieken in HUN winkels verkopen, tenminste HIER bij mij in de streek. NIET in Toronto. want ik weet precies waar ze daar allemaal bij mekaar wonen. En ik ken die kleine winkeltjes van hun dus ook, omdat ik er vroeger niet ver vandaan werkte en ik haalde daar altijd vers gekookte eten en verse klaar gemaakte pastas en sausen.

Enfin, dan heb je OOK nog de hindoestanen en net als die Rooms Katholieke Italianen? hebben die n rood of blauw of groen soort omhulsel waar n hele lange en grote en dikke kaars in zit. Soms heeft dat omhulsel n plaatje erop. Bij de Hindoestanen is het altijd Ganosha of een of andere godin.

Nou DIE kaarsen branden voor 7 dagen en soms zelfs voor 9 of 10 dagen. Het hangt van t weer af en HOE de kaars is neergelegd bij t graf.

De JODEN! however? plaatsen nooit kaarsen bij hun graven. DAT doen ze thuis bij of beter voor de foto van degene wiens sterfdag herdenkt wordt.

IK brand die kaarsen altijd, waneer iemand is overleden. Want het is doodgewoon goedkoper. Zo'n hele grote dikke 10dagen lang brandende kaars kost alleen maar n dollar. wat wel goedkoper is dan n heleboel kaarsjes voor 40 dagen te branden die kost 45 to 75 cent per 24 uur.

In de VS kan je deze zelfde kaarsen ook krijgen. Bij de andere Rooms Katholieke kerken? kan je die kaarsen niet krijgen, alleen maar in die bepaalde Italiaanse grocers hier in my regio.

Het is eventjes vreemd om over Paus Johannes XXIII als Giovannie te horen. DAT heb ik al sinds ik NL verlaten heb, niet meer gehoord.

Ja ik mocht hem ook wel en OOK paus Paul indertijd.

EN t was toch echt wel bekend dat paus Johannes XXIII van arme afkomst was! Tenminste dat wist ik nog wel.

Doordat ik in Limburg heb gewoond, heb ik nogal t een en ander geleerd van de priesters en nonnen over de kosten die er bij inbegrepen zijn, als iemand n priester wilt worden.

IK had n neef die voor priester ging studeren maar op t einde van zijn 2de jaar (dat was ver voor de oorlog in Indie nog) is hij ervan afgestapt. Hij was n hele aardige man en ik hield erg veel van hem. Hij was altijd erg serieus en ik heb altijd gedacht dat dat best wel iets te maken kon hebben met t feit dat ie voor priester had gestuudeerd. maar ja, ik kan het ook bij het verkeerde eind hebben.
Toen ik van de 6de klas overging naar de MULO in Valkenburg had ik van hem en zijn vrouw n vulpen gekregen die heb ik NOG en n aantal jaren geleden was dat piepetje dat de ink naar binnen zuigt, niet meer goed en ik leerde iemand in NL kennen en die heeft t voor mij gerepareed. Ik heb dat ding NOG en zelfs nog de ink ervoor. OOK nog uit NL meegenomen. nog steeds goed ook nog.

enne, de as van zowel mijn moeder als halfbroer zijn bij mekaar verspreid, nonna in Geleen, op de begraafplaats van de Dela.. ik ga er niet meer naar toe. Tis er nu veel meer opgebouwd en ik herdenk hun verjaardagen en sterfdagen thuis met n hun foto en n kaarsje en zo.
IP IP gelogd
Pesche
Melati
Melati

Quote Pesche Beantwoordbullet Geplaatst op: 25 Feb 2009 om 21:49
Nou ik heb het eten in Duitsland en in Nederland weer overleeft, IK heb zalm op aardappelen en zuurkool gegeten, wel een opmerkelijke combinatie. Ik ga weer aan de spaghetti.
IP IP gelogd
nonn@
Berlian
Berlian

Quote nonn@ Beantwoordbullet Geplaatst op: 25 Feb 2009 om 21:58

Welkom 'thuis' Pesche! Alles goed gegaan in het verre Nederland?

Wat een combinatie zeg, hoe verzinnen ze het!

Aangepast door nonn@ - 25 Feb 2009 om 21:59
IP IP gelogd
powderbrush
Berlian
Berlian
si Rawit

Quote powderbrush Beantwoordbullet Geplaatst op: 26 Feb 2009 om 02:28
ADUH zalm met zuurkool, ik bewonder je hoor dat je DAT hebt opgegeten! HOE speel je t klaar!
IP IP gelogd
Nelly
Admin Group
Admin Group
DelftsBlauw

Lid geworden: 09 Jun 2006
Quote Nelly Beantwoordbullet Geplaatst op: 26 Feb 2009 om 08:25
In eerste instantie geplaatst door powderbrush

HOE speel je t klaar
nou PB dat ging ongeveer zo.....

rechts op de foto is Pesche, links Ted hartman die wij kennen van de Stichting japanse Ereschulden
Pesche nodigde ons uit voor lunch in het Kuhrhaus in Scheveningen van de week, heerlijk gegeten en gezellig bijgepraat.
xxXxx
IP IP gelogd
powderbrush
Berlian
Berlian
si Rawit

Quote powderbrush Beantwoordbullet Geplaatst op: 26 Feb 2009 om 15:40
nou het is n hele leuke foto. Ja Ted Harman ken ik wel van fotoos dus en nu zien we pesche ook. In het kurhaus in Scheveningen was ik ook al n paar keer geweest. Was erheen meegenomen door de vrouw van mijn vaderlijke vriend indertijd en ook nog door n andere kennis. Ik heb ook in dat restaurent gegeten daar op de pier bij het kurhaus. Dat was in 1990 en later in 1995 weer, was ik er voor de tweede keer. Ik was toen met 2 andere dames. verrek, ik kan me niet eens meer herinneren met wie ik er de 2de keer was! wah, hopeloos man mijn geheugen soms.

ZO! dus daar heb je die zuurkool met zalm gegeten! nou, pluimpje hoor van mij, want ik kan t me echt niet voorstellen om dat samen te smikkelen.

Zalm is hier natuurlijk iets waar je mee doodgeslagen wordt. Er is hier Zalm van de Pacific Ocean. van de Atlantic ocean en dan zijn er nog n paar andere zalms. sudah, ik kijk er nooit naar. Ik ken wel mensen die die verschillende zalmsoorten goed uit mekaar kunnen proeven. HOE ze dat doen, mag joost weten, want ZO goed is my palate niet helaas. Ik vind zalm over t algemeen erg droog, tenzij men er n zalmboter in rolt en dan smaakt t veel beter. OH! en dan heb je ook nog de gerookte zalm en die vind ik zalig, maar ja als je ouder word, dan kan je dat niet zoooveel eten.

Van de Duitse tak in mijn familiestamboom, eet ik dus gerookte zalm met speciale creme kaas met kerst en oud en nieuw op Duits roggebrood. Dat doe ik al jaren. Ik was er eens bij, toen de First Nations People me lieten zien hoe ze dat doen. nou ik vond dat heel interesant maar jonge jonge, wat n werk om die hout bedoening aan t roken te krijgen en dat ook nog binnenin n hutje. hihi, op t einde ervan rook IK zelfs naar gerookte zalm! hihi

nou het ziet er weer heel gezellig uit en ik kan zien dat jullie je plezierig vermaakt hebt. gruces en bedankt voor de foto. pb
IP IP gelogd
silentwater
Melati
Melati

Lid geworden: 09 Jan 2008
Lokatie: Netherlands
Quote silentwater Beantwoordbullet Geplaatst op: 28 Feb 2009 om 03:21
Eindelijk hadden ze het: teri nasi, die hele kleine ikan teri. Lekker voor door de nasi goreng. Dus ik lekker rijst gekookt - in de cooker - al laten koelen, ondertussen uitje gefroten een lombok fijngewreven op de cobek met knoflook en een dot terasi. Ikan teri in hete olie even gebakken en uit laten lekken.
Toen alles door elkaar geschept, op hoogvuur - beetje olie waarin de teri gebakken was - .  Ketimun geschild, gesneden en met een snuf zout bestrooid. Op het bord, de nasi goreng die lekker pedis was, krokante teri die knarste tussen de tanden, zo nu en dan een hap komkommer.

Laatst heb ik er ook nog PETAI bonen door heen gedaan. dierlijk lekker.
IP IP gelogd
Ciwi
** Kloek **
 ** Kloek **

"éh matjot!"

Quote Ciwi Beantwoordbullet Geplaatst op: 15 Mar 2009 om 14:55

Broodkoek istimèwa

Week 8 sneetjes brood (zonder korstjes) in wat melk, voeg er, als alles al fijn gemaakt is, 50 g. witte suiker bij, tevens wat krenten en in dunne schijfjes gesneden pisang (ca. 4 stuks).
Beboter een springvorm en bestrooi ze daarna met meel. Doe er het deeg in en bak alles in een voorverwarmde oven met matig vuur in ca. 1 uur gaar.
Kopi toebroek erbij serveren, Krontjongmuziek op de pickup en maar genieten!
Tante Bertie N.

Bron: Tong Tong, 15 nov. 1958

Aangepast door Ciwi - 16 Mar 2009 om 01:01
IP IP gelogd
powderbrush
Berlian
Berlian
si Rawit

Quote powderbrush Beantwoordbullet Geplaatst op: 16 Mar 2009 om 00:11
eh, werkelijk die twee seh, zitten ze me weeer lekker te maken... sug sug, ik weet precies wat die sw bedoelt met die kleine teris. sug sug. ik PROEF het nog gewoon. toen vroeher in valkenburg. vooral als t regende buiten, dan smaakte dit dubbel en dwars lekker..

eh eh, misschien kan ik dat maken met dat brood, ister toch wel veel overgebleven brood in de freezer... ga morgne pisang kopen.. mijn pantat al zo dik en dan gaan jullie t nog erger maken man, te erg jullie! sipb
IP IP gelogd
LLLL
Berlian
Berlian
L empat

Lid geworden: 10 Feb 2008
Quote LLLL Beantwoordbullet Geplaatst op: 16 Mar 2009 om 00:28
Goh, ik zie nu pas die foto van de lunch. Leuk!
IP IP gelogd
nonn@
Berlian
Berlian

Quote nonn@ Beantwoordbullet Geplaatst op: 16 Mar 2009 om 01:11

Ciwi, zit naar die broodkoek te kijken, helemaal zonder meel of ei door brooddeeg? Lijkt me overigens wel lekker met pisang erdoor.
IP IP gelogd
silentwater
Melati
Melati

Quote silentwater Beantwoordbullet Geplaatst op: 02 Apr 2009 om 01:07
Ik heb pom gemaakt, ubi wordt dan geraspt en met surinaamse kruiderij en kip in de oven gedaan. Heerlijk
IP IP gelogd
Ida
Berlian
Berlian
...alleen een mentholtjuhh..

Quote Ida Beantwoordbullet Geplaatst op: 28 Apr 2009 om 15:57
Haha, hier moet je nu niet zijn... iedereen is gezellig aan het omongen over al dat eten van zondag.. Ik heb gister alles opgegeten, ontbijt met pasteitje, theeuurtje met lemper en zo ging het maar door. Dus wat moet ik voor vandaag nou verzinnen.. Geen zin om te koken, ben 2 dagen verwend geweest, en hoe!
Dus vandaag wordt het een bevroren pakje nassi uduk (?) uit de vries.
Ik lees, geniet, bewonder, respecteer en schrijf niet veel...              
IP IP gelogd
powderbrush
Berlian
Berlian
si Rawit

Quote powderbrush Beantwoordbullet Geplaatst op: 30 Apr 2009 om 03:27
EN? heb je wel aan mij gedacht toen je die lemper zat op te smikkelen? niet tuurlijk! hihi
IP IP gelogd
silentwater
Melati
Melati

Quote silentwater Beantwoordbullet Geplaatst op: 01 Mei 2009 om 04:40
Ik zit weer eens in de nachtdienst. Terwijl buiten iedereen koninginne dag vierde en op de TV het vreselijke nieuws van de aanslag werd verslaggegeven - hele defilé werd afgezegd.....
maakte ik daging pedis, bali van telor en tumis van boontjes + jagung. Beuken.
IP IP gelogd
Ciwi
** Kloek **
 ** Kloek **

"éh matjot!"

Quote Ciwi Beantwoordbullet Geplaatst op: 03 Mei 2009 om 17:32
Wat eet ik vandaag?
Rest van de "berkat" van Gouda!
IP IP gelogd
LLLL
Berlian
Berlian
L empat

Quote LLLL Beantwoordbullet Geplaatst op: 03 Mei 2009 om 17:33
Afgelopen dagen veel te veel vlees gegegeten van de BBQ. Dus vandaag maar ayam rujak met boontjes!
IP IP gelogd
eugenie
Berlian
Berlian

Lid geworden: 02 Dec 2006
Quote eugenie Beantwoordbullet Geplaatst op: 03 Mei 2009 om 20:56
That sound terrific! Send some My way! Thanks!
IP IP gelogd
anita
Berlian
Berlian
Nina bobo....

Lid geworden: 14 Aug 2006
Quote anita Beantwoordbullet Geplaatst op: 03 Mei 2009 om 23:13
Vandaag kip kerrie gegeten met rijst dochter gemaakt met ananas en appel erdoor was heerlijk...
IP IP gelogd
LLLL
Berlian
Berlian
L empat

Quote LLLL Beantwoordbullet Geplaatst op: 07 Mei 2009 om 22:58
Vandaag heb ik asperges met zalm gegeten, een salade vooraf. En verder ben ik hard aan het koken voor morgen. De ayam semoor en ayam pedis is al klaar. Net als de rendang en babi ketjap. Ook de boontjes en telor is gereed. De tahu is al gebakken en natuurlijk ook de krupuk, emping, kripik tempé, singkong. De saté ayam is geregen. Morgen nog maken: s.g. zalm, udang peteh, saté kambing en gado² + de bijbehorende sausjes.

Aangepast door LLLL - 07 Mei 2009 om 22:59
IP IP gelogd
ypict
Berlian
Berlian
"Prinses"

Quote ypict Beantwoordbullet Geplaatst op: 14 Jun 2009 om 15:24

Ik ben net klaar met lemet (ketimus) maken. Het is nu extra lekker, want ze zijn gestoomd in een stoompan uit Den HelderClap

IP IP gelogd
Ciwi
** Kloek **
 ** Kloek **

"éh matjot!"

Quote Ciwi Beantwoordbullet Geplaatst op: 14 Jun 2009 om 15:34
Asiiiik!
Ik heb nog een grote BK-stoompan (grijs gewolkt), tidak dipakai lagi, te groot voor mij om te angkat.
IP IP gelogd
anita
Berlian
Berlian
Nina bobo....

Lid geworden: 14 Aug 2006
Quote anita Beantwoordbullet Geplaatst op: 14 Jun 2009 om 15:50
Ah CIWI je weet maar nooit als je nog eens een kompoelan hebt..

Aangepast door anita - 14 Jun 2009 om 15:50
IP IP gelogd
noor
Berlian
Berlian
Indische roos met 'Fingerspitzen-gefuhl'

Lid geworden: 27 Jun 2006
Quote noor Beantwoordbullet Geplaatst op: 14 Jun 2009 om 16:34
ik heb gisteren gemberthee gemaakt volgens recept van de pembantus van dochter uit jakarta:
in blender: pond jahé, half pond sereh, cenkeh.
mengsel met wat water half uur koken, peper erbij.
Daarna pond suiker erbij en dit mengsel in wadjan omroeren tot water verdampt is.
Ik heb verhoudingsgewijs 2 1/2 ons jahé en de rest gebruikt.
Kwam goed uit, drink nu veel van deze thee, ben grieperig en vind het nog lekker ook... Zou dit hetzelfde zijn als bandrek??
sipret griezelt van dit drankje...
Neemt niet weg dat ik stikjaloers ben op de ketimus van Yp....
....geluk is een zeepbel die niet uit elkaar spat...
IP IP gelogd
Ciwi
** Kloek **
 ** Kloek **

"éh matjot!"

Quote Ciwi Beantwoordbullet Geplaatst op: 14 Jun 2009 om 16:40
Ja, volgens mij is dat hetzelfde als bandrek. Met santen wordt het bajigur
Ketimus ... zó lekker, maar getuk is ó;ok lekker!

Aangepast door Ciwi - 14 Jun 2009 om 16:41
IP IP gelogd
Ciwi
** Kloek **
 ** Kloek **

"éh matjot!"

Quote Ciwi Beantwoordbullet Geplaatst op: 17 Jun 2009 om 15:55
Op het ogenblik staat er hier op klein vuur een pan met "stoof" (stew) te pruttelen.
IP IP gelogd
babeloetoe
Berlian
Berlian
Girl Powerrrr!!!

Lid geworden: 17 Mar 2008
Quote babeloetoe Beantwoordbullet Geplaatst op: 17 Jun 2009 om 16:02
Ik heb nog nasi goreng in de vriezer. FF opbakken met trassi en met de udang die ik vandaag heb gehad. Ik had nog sg petèh liggen en die doe ik door de garnalen...Heerlijk!!!   
                          I'm walking on Sunshine!
IP IP gelogd
powderbrush
Berlian
Berlian
si Rawit

Quote powderbrush Beantwoordbullet Geplaatst op: 18 Jun 2009 om 06:03
ketimus? wat is dat? ajoh! pertel pertel!aub en alvast bedankt!
IP IP gelogd
ypict
Berlian
Berlian
"Prinses"

Quote ypict Beantwoordbullet Geplaatst op: 18 Jun 2009 om 08:13
PB, recept staat hier al op topic recepten.

IP IP gelogd
Nelly
Admin Group
Admin Group
DelftsBlauw

Quote Nelly Beantwoordbullet Geplaatst op: 13 Jul 2009 om 21:27
Wij hebben een nieuw fornuis, met een grill-plaat erop, een zgn Fry Top      
nahh we eten groenten!!! Deden we tuurlijk al (jan met lange tanden, alles wat groen is... ) hihi maar nu....wahhh álles gaat erop, paprika's, uien, knoflook, courget, aubergine, tomaten, heerlijk!
xxXxx
IP IP gelogd
Nelly
Admin Group
Admin Group
DelftsBlauw

Quote Nelly Beantwoordbullet Geplaatst op: 02 Okt 2009 om 17:23
Wat eten wij vandaag?
apakah kami makan hari ini? (is dit goed Ciwi     of gewoon apa?)

ik heb weer es een probeersel in de oven
zuurkoolschotel

saya berharap itu...uh yammie
khoop dat 't lekker is.
xxXxx
IP IP gelogd
Ciwi
** Kloek **
 ** Kloek **

"éh matjot!"

Quote Ciwi Beantwoordbullet Geplaatst op: 02 Okt 2009 om 17:46
kita makan apa hari ini?
zuurkoolschotel! saya harap rasanya enak sekali.
oh pasti sedap rasanya dan sehat, penuh pitamin hihihi

Aangepast door Ciwi - 02 Okt 2009 om 17:53
IP IP gelogd
Ciwi
** Kloek **
 ** Kloek **

"éh matjot!"

Quote Ciwi Beantwoordbullet Geplaatst op: 22 Okt 2009 om 21:33
Makanan Kampong

½ pond verse jonge spercieboontjes, wat petéhbonen
1 zakje ikan terih asin of ½ tempéh in schijfjes gesneden
2 lombok idjo, 2 lombok merah
1 ui, 1 sioeng knoflook, wat asamwater, 1 theelepel rietsuiker, wat maggi aroma, een tikje zout.
Wat jonge preiblaadjes in kleine stukjes gesneden.
De ikan terih in wat slaolie gaar bakken en van het vuur halen.
In de achtergebleven olie de fijn gesneden lombok idjo en merah, de ui en de knoflook en prei toemis, hierbij het tikje zout doen, de suiker, de maggi en het asamwater en de door midden gesneden petéhbonen even meekoken. Gooi de in stukken gesneden boontjes (niet te kleine stukjes) erin en half gaar koken, daarna de gebakken terih erbij doen, even alles dooreen roeren op het vuur en dan afhalen. In plaats van terih, kan men stukjes tempéh goreng er in doen.
Sedap betoel!
Meiti

Weet u hoe fijn dit smaakt?

1 grote jonge komkommer, geschild en in dikke schijven gesneden. In een pan op het vuur gezet met kokend water, ongeveer 7 of 8 minuten lang. Op een vergiet laten uitlekken.
Kook een paar eieren hard. halveer elk ei en snij het wit in dunne reepjes.
Het geel wrijft men fijn in een lepel gewelde boter, voeg er bij een paar heel fijn gesneden uitjes, zout naar smaak, 1 eetlepel suiker, ietsje mosterdpoeder en een paar lepels slasaus, hetgeen met over de gekookte komkommer met 1 uitgeperste citroen giet.
Garneer het met gesneden eiwit en fijn gesneden peterselie.
Het smaakt met gebakken vis evengoed als met biefstuk of gehakt, zelfs alleen met aardappelpuree en wat chutney.
Omaatje

Bron: Tong Tong, 30 juli 1961
IP IP gelogd
<< Vorige Pagina  van 19 Volgende >>
Beantwoord bericht Plaats een nieuw onderwerp
Printbare versie Printbare versie

Spring naar forum
je kan geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
je kan geen antwoorden plaatsen in dit forum
je kan geen berichten verwijderen in dit forum
je kan geen berichten bewerken in dit forum