Actieve onderwerpenActieve onderwerpen  Toon de lijst met forumledenLedenlijst  KalenderKalender  Doorzoek dit forumZoeken  HelpHelp
  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen
Religie
 Onze Plek :Onze Plek Aktueel :Religie
Bericht ikoon Onderwerp: Bewust Christen Beantwoord bericht Plaats een nieuw onderwerp
Pagina  van 4 Volgende >>
Schrijver Bericht
Ciwi
** Kloek **
 ** Kloek **

"éh matjot!"

Lid geworden: 21 Jun 2006
Online status: Offline
Quote Ciwi Beantwoordbullet Onderwerp: Bewust Christen
    Geplaatst op: 22 Jun 2014 om 09:40

Good luck, good health, God bless you
IP IP gelogd
Ciwi
** Kloek **
 ** Kloek **

"éh matjot!"

Quote Ciwi Beantwoordbullet Geplaatst op: 01 Jun 2014 om 05:25

IP IP gelogd
Ciwi
** Kloek **
 ** Kloek **

"éh matjot!"

Quote Ciwi Beantwoordbullet Geplaatst op: 26 Mei 2014 om 04:20
Lord as I start a new week please help me through and I ask that you stand before me, behind me and to each side of me.

Guide me in all my decisions and aid me in making the right choices for myself as well as others that I am responsible for.

May this week bring me closer to you in every way!

Amen.

IP IP gelogd
Ciwi
** Kloek **
 ** Kloek **

"éh matjot!"

Quote Ciwi Beantwoordbullet Geplaatst op: 13 Apr 2014 om 00:39

Geschiedenis van de Kabbala

Met de tweeëntwintig letters van het alfabet heeft God de wereld gecreëerd. Elke combinatie van letters is een formule. Zoals chemische symbolen de samenstelling van een stof uitdrukken. Of het nu om concrete voorwerpen of onbenoembare krachten gaat…

De Legende

Volgens de legende begint de geschiedenis van de Kabbala bij Adam. God zou Adam alle geheimen van de Schepping en het universum onthuld hebben. Deze onthullingen gingen verloren door de zondeval van Adam en Eva.
De tweede keer dat God zijn geheimen onthulde was aan Abraham die ze mondeling doorgaf aan zijn zoon Isaac. Isaac gaf ze door aan zijn zoon Jacob en die gaf ze weer door aan zijn zoon Jozef. Maar Jozef verzuimde de kennis door te geven en nam de geheimen mee in zijn graf.

God onthulde voor een derde keer zijn geheimen aan Mozes op de berg Sinaai. Behalve de geschreven wet (de Thora, waaronder ook de tien geboden) gaf God ook de mondelinge onthullingen aan Mozes, uitsluitend bestemd voor ingewijden.
De kabbalistische kennis is gebaseerd op de geheime leer die Mozes mondeling ontving. Mozes wordt dan ook als de eerste kabbalist beschouwd.

Bron: Internet

Aangepast door Ciwi - 13 Apr 2014 om 00:45
IP IP gelogd
Ciwi
** Kloek **
 ** Kloek **

"éh matjot!"

Quote Ciwi Beantwoordbullet Geplaatst op: 16 Mar 2014 om 05:28

IP IP gelogd
Ciwi
** Kloek **
 ** Kloek **

"éh matjot!"

Quote Ciwi Beantwoordbullet Geplaatst op: 04 Jun 2013 om 10:01

IP IP gelogd
Ciwi
** Kloek **
 ** Kloek **

"éh matjot!"

Quote Ciwi Beantwoordbullet Geplaatst op: 12 Mei 2013 om 13:03

IP IP gelogd
Ciwi
** Kloek **
 ** Kloek **

"éh matjot!"

Quote Ciwi Beantwoordbullet Geplaatst op: 07 Apr 2013 om 11:02

IP IP gelogd
Ciwi
** Kloek **
 ** Kloek **

"éh matjot!"

Quote Ciwi Beantwoordbullet Geplaatst op: 17 Mar 2013 om 16:12

IP IP gelogd
Ciwi
** Kloek **
 ** Kloek **

"éh matjot!"

Quote Ciwi Beantwoordbullet Geplaatst op: 26 Sep 2012 om 19:44

IP IP gelogd
Ciwi
** Kloek **
 ** Kloek **

"éh matjot!"

Quote Ciwi Beantwoordbullet Geplaatst op: 01 Apr 2012 om 11:08

PALMZONDAG

Datum: 1 april 2012
     Op deze dag wordt de feestelijke intocht van Jezus in Jeruzalem herdacht. De vele pelgrims, die vanwege Pesach, het joodse feest van de ongezuurde broden (ook wel joods Pasen genoemd) in de stad waren, verwelkomden hem met palmtakken. Volgens de evangeliën wist Jezus op dit moment al dat lijden en dood hem wachtten.
     Al in de middeleeuwen kenden veel Europese steden palmpaasprocessies, waarin Jezus' intocht in Jeruzalem werd nagebootst. Optochten van kinderen die achter een fanfarekorps aanlopen en in hun hand een palmpasenstok houden, zijn hier, in bepaalde delen van Nederland, een overblijfsel van.
De palmpasenstokken zien er per regio anders uit, maar dragen vaak een haantje van brood, groen takjes, gekleurde eieren, slingers en kransen met snoep.
     Op deze dag begint voor de christenen de Goede Week. Deze begint op Palm- of Passiezondag, de zesde zondag van de veertigdagentijd en eindigt met Paaszaterdag. Het doel van de Goede Week is de overweging van het lijden en sterven van Christus. De laatste dagen van de Goede Week -Witte Donderdag, Goede Vrijdag en Paaszaterdag- vormen het hoogtepunt van de voorbereiding op Pasen.
     De benaming 'Goede' Week verwijst naar het gegeven, dat de dood dankzij Jezus definitief overwonnen is. Lange tijd mochten tijdens de Goede Week -en dat gold ook voor de daarop volgende paasweek- geen zware lichamelijke werkzaamheden worden verricht.
     Bij het begin van de Goede Week, op Palmzondag is er de palmwijding. Deze herinnert aan het gejuich, waarmee men Jezus bij zijn intocht ontving.
Echte palmtakken zijn takken van de palmboom of van de olijfboom. Palmen zijn het symbool voor de koning, terwijl olijftakken het symbool zijn van de vrede, die door de koning wordt gebracht. In onze streken worden deze echte palmtakken vervangen door takjes van allerlei andere altijd groene struiken of bomen.
     Vroeger hing men de palmtakjes boven of naast de huisdeur of bracht ze naar het kerkhof of naar een pas omgeploegde of met koren ingezaaide akker. In enkele, vooral landelijke streken, bestaan die gebruiken ook nu nog.
     Geschikte plaatsen in huis om de palmtakjes op te hangen zijn: achter het kruisbeeld of boven een deur. Op sommige plaatsen brengt men het palmtakje ook wel naar peter en meter of naar het gezin van een petekind.
     Op veel plaatsen worden zgn. palmpaasstokken gemaakt. Dit zijn houten kruisen, die versierd zijn met een broodhaantje, snoepgoed en fruit die na de paasviering naar zieken en bejaarden gebracht worden, vaak in optocht.
     Het oudste getuigenis over het vieren van Palmzondag in Jeruzalem stamt uit het einde van de vierde eeuw. Vandaar verspreidde het zich in het oosten en naar het westen.

Bron: Wereld Feesten Almanak

Aangepast door Ciwi - 01 Apr 2012 om 11:17
IP IP gelogd
Ciwi
** Kloek **
 ** Kloek **

"éh matjot!"

Quote Ciwi Beantwoordbullet Geplaatst op: 28 Mar 2012 om 11:31
http://youtu.be/O0qk2yJwmx4
   To Believe (Jackie Evancho)

Een gouden stem en een mooi gezongen gebed!

To Believe
sung by Jackie Evancho

Before I lay me down to rest
I ask the Lord one small request
I know I have all I could need
But this prayer is not for me
Too many people on this day
Don't have a peaceful place to stay
Let all fighting cease that your children may see peace
Wipe their tears of sorrow away

(Chorus)
To believe in a day
When hunger and war will pass away
To have the hope amidst despair
That every sparrow's counted
That you hear each cry and listen to each prayer

Let me try always to believe
That we can hear the hearts that grieve
Please help us not ignore
The anguished cries of the poor
Or their pain will never leave

(Chorus )
To believe in a day
( From: http://www.elyrics.net/read/j/jackie-evancho-lyrics/to-believe-lyrics.html )
That you hear their cries and listen to each prayer

(Spoken prayer)
Father, as you see, I'm just a child
And there's so much to understand
But if Your Grace should surround me
Then I'll do the best I can
I promise, I'll do the very best I can

(Chorus plus)
To believe in a day
That you hear each cry and listen to each
Prayer {Hear each cry and listen to each prayer}
Help us do Your will oh Father
In the name of all that's true
And we'll see in one another
The loving image of You

Aangepast door Ciwi - 29 Mar 2012 om 12:08
IP IP gelogd
Ciwi
** Kloek **
 ** Kloek **

"éh matjot!"

Quote Ciwi Beantwoordbullet Geplaatst op: 16 Jan 2012 om 17:54

Laten we dus, in de tijd die ons nog rest, voor iedereen het goede doen,
vooral voor onze geloofsgenoten. -- Galaten 6:10
IP IP gelogd
Ciwi
** Kloek **
 ** Kloek **

"éh matjot!"

Quote Ciwi Beantwoordbullet Geplaatst op: 15 Dec 2011 om 10:01

Een verstandig mens houdt zijn woede in toom,
het siert hem als hij fouten door de vingers ziet.
-- Spreuken 19:11
IP IP gelogd
Ciwi
** Kloek **
 ** Kloek **

"éh matjot!"

Quote Ciwi Beantwoordbullet Geplaatst op: 14 Dec 2011 om 12:11

Verdraag elkaar en vergeef elkaar als iemand een ander iets te verwijten heeft;
zoals de Heer u vergeven heeft, moet u elkaar vergeven.
-- Kolossenzen 3:13

Laat alle wrok en drift en boosheid varen, alle geschreeuw en gevloek, en alle kwaadaardigheid.
-- Efeziers 4:31

Aangepast door Ciwi - 14 Dec 2011 om 12:13
IP IP gelogd
Ciwi
** Kloek **
 ** Kloek **

"éh matjot!"

Quote Ciwi Beantwoordbullet Geplaatst op: 27 Nov 2011 om 11:45

U moet uzelf niet aanpassen aan deze wereld, maar veranderen door uw gezindheid te vernieuwen,
om zo te ontdekken wat God van u wil en wat goed, volmaakt en hem welgevallig is.
-- Romeinen 12:2

Aangepast door Ciwi - 27 Nov 2011 om 11:45
IP IP gelogd
Ciwi
** Kloek **
 ** Kloek **

"éh matjot!"

Quote Ciwi Beantwoordbullet Geplaatst op: 13 Nov 2011 om 01:34
http://youtu.be/BtgGQ2yOEB8
      Psalm 23
IP IP gelogd
Ciwi
** Kloek **
 ** Kloek **

"éh matjot!"

Quote Ciwi Beantwoordbullet Geplaatst op: 29 Okt 2011 om 19:50

IP IP gelogd
Ciwi
** Kloek **
 ** Kloek **

"éh matjot!"

Quote Ciwi Beantwoordbullet Geplaatst op: 24 Jul 2011 om 10:44
http://youtu.be/8iZSkB0ctUE
     Be still my soul

Fijne Zondag!
'k Heb net naar "Hour of Power" gekeken, hele goede preek die tot nadenken stemt.
IP IP gelogd
Ciwi
** Kloek **
 ** Kloek **

"éh matjot!"

Quote Ciwi Beantwoordbullet Geplaatst op: 16 Apr 2011 om 00:25

IP IP gelogd
Ciwi
** Kloek **
 ** Kloek **

"éh matjot!"

Quote Ciwi Beantwoordbullet Geplaatst op: 24 Feb 2011 om 14:14

Mijd de begeerten van de jeugd, streef naar rechtvaardigheid, geloof, liefde en vrede met hen die de Heer met een zuiver hart aanroepen.
2 Timoteus 2:22
IP IP gelogd
Sijim
Berlian
Berlian

Lid geworden: 20 Sep 2007
Lokatie: Indonesia
Quote Sijim Beantwoordbullet Geplaatst op: 07 Feb 2011 om 04:58
07-02-2011

The Armies of God.. en een overwinning door liefdebetoon. – 2 Kings(Koningen) 6:8:-23 (Oude Testament)

De profeet Elisa leidde het blindgeslagen Aramese leger naar Samaria.

De plot van het Bijbelse verslag: De vorst van Aram is er voortdurend op uit om Israel te onderwerpen en voert er derhalve telkens oorlog tegen. Maar al zijn strategische aanvallen mislukken omdat de profeet Elisa zijn koning(van Israel) van Godswege telkens weet te vertellen waar en wanneer de Arameeers een offensief beginnen. De Aramese koning raadpleegt zijn adviseurs, die hem weten te vertellen dat het door Elisa is dat de oorlogsinspanningen voortdurend mislukken. De koning van Aram belegert dan het dorp Dotan waar Elisa met zijn knecht Gehazi verblijft, om de profeet gevangen te nemen. Elisa bidt voor zijn angstige knecht zodat diens ogen geopend worden en dan ziet Gehazi op de berghellingen rondom Dotan de machtige Engelen-legers van God. Vervolgens bidt Elisa dat God het Aramese leger verblindt (lett. blind maakt). Dan leidt Elisa het blinde leger naar Samaria, de hoofdstad van Israel. De Israelische koning vraagt Elisa of hij dit hele Aramese leger zal ombrengen. Dan antwoordt Elisa: "Nee, doodt hen niet. Hebt u ze soms met uw eigen wapens krijgsgevangen gemaakt, dat u hen zou doden ? Zet hun een maaltijd voor, zodat ze kunnen eten en drinken en laat hen teruggaan naar hun heer."
Alle Aramese militairen kregen een overvloedig gastmaal voorgezet en keerden daarna terug naar Aram.
Van toen af aan deden de Aramese legerbenden geen invallen meer in Israel.

In mijn leven ervaar ik voortdurend tegenstand van Satan (waar de koning van Aram symbool voor staat). Telkens en telkens weer probeert Satan met allerlei strategieën 'macht over mij te krjgen en mij te bezetten'.
Maar ik weet dat Gods hemelse legerscharen om mij heen zijn. God laat mij soms ook zien waar strategische aanvallen van Satan te verwachten zijn. Door Gods Woord weet ik dat van dag tot dag. Immers de Bijbel is het “zwaard van God” in mijn dagelijkse geestelijke strijd.

De druk die Satan op mij, en op ons allen uitoefent is vaak onbeschrijfelijk groot en niet aflatend of afnemend. Maar God is het die het voor ons opneemt en er voor zorgt dat wij niet bezwijken onder deze druk. Het zijn inderdaad grote offensieven die Satan tegen ons (Zijn volk van ‘uitverkorenen’) uitvoert. De schade is echter niet zo groot dat we werkelijk helemaal geen kant meer uit kunnen of m.a.w. er volkomen radeloos van kunnen worden .

Nee, ik heb geen Elisa die voor mij bidt, om mijn ogen, net zoals die van zijn knecht Gehazi te openen. Mijn ‘Elisa’ is Gods Geest. Hij opent mij de ogen, bemoedigt mij, maakt mijn hart sterk. Ook vertroost Hij mij als ik ten onrechte beledigd wordt. Hij geeft mij kracht om bijvoorbeeld valse aantijgingen te verdragen. Hij geeft mij liefde om het allen die mij of Zijn kinderen op enigerlei wijze schade toebrengen en leed veroorzaken te vergeven en.. zelfs dagelijks voor hen te laten bidden.
Dat nu doet mijn “Elisa”. De Heilige Geest brengt rust in mijn hart en “relativeert” met mijn geest al mijn problematische omstandigheden, om mijn zorgen te minimaliseren en er boven te staan, zoals Petrus op de golven naar Jezus liep; en Hij is het die mijn hand vastgrijpt, als ik weer eens op de golven om mij heen kijk en dreig te verzinken in al die abnormale, huizenhoge problemen. Door het woord Gods is het ook dat ik hierdoor NIET gestressed door het leven ga. Het woord van God is ook mijn wapen tegen alle negatieve propaganda van Satan via mijn gedachtenleven. Want hij voert een voortdurende psychologische oorlog tegen mij en tegen al Gods kinderen.

Uit het bovenstaande Bijbelgedeelte leerde ik vandaag, dat God een keer gaat brengen in mijn omstandigheden.
Niet alleen voor zijn knecht Gehazi, maar ook voor Elisa werd de druk te groot. Nadat Elisa voor Gehazi gebeden had om diens ogen te openen, kon hij pas zien op welke wij hulp van Godswege kunnen verwachten.
Elisa bad voor Gehazi om diens ogen te openen, maar hij bad ook... dat de ogen van de Arameeërs werden gesloten, zodat hij hen naar Samaria (hoofdstad van het koninkrijk Israël) kon leiden.
Daar zie ik de geloofsmoed van de profeet Elisa om die zwaargewapende legereenheden van de koning van Aram zomaar tegemoet te treden. Hij had wel gebeden, maar hij kon niet zien dat ze door God reeds “verblind” waren. Maar Elisa kreeg de zelfde “geloofsmoed” als David, toen die Goliath tegemoet trad.

Ik vind het geweldig en stel het mij ook als voorbeeld hoe Elisa omging met deze Aramese militairen en hoe hij het voor hen opnam bij de koning van Israël. Ze kregen zelfs te eten, en niet zomaar wat mondkost, nee, ze kregen zelfs een overvloedig gastmaal aangeboden. En daarna mochten ze vrijuit terugkeren naar Aram. Dit is werkelijk ongelovelijk !
Als je zo omgaat met je vijanden, heb je ze overtuigd dat liefde en niet wraak uiteindelijk het grootste argument of wapen is om een oorlog te beslechten.

En zo geloof ik ook dat door een geest van zachtmoedigheid en onvoorwaardelijke liefde, vervuld met wijsheid, er een keer komt in mijn omstandigheden en dat de druk daarna zal afnemen.
Voor hoe lang ? Ik weet het niet. Ik zal waakzaam moeten blijven, zelfs na elke overwinning die ik met God heb behaald. Want Satan is geen koning van Aram, die het voor gezien houdt. Nee, hij is erger en zal onvermoeid Gods kinderen, de levende kerk, blijven aanvallen en bestoken. Maak u dus geen illusies, maar wees waakzaam en vertrouw altijd op Gods hulp.

Moge de Here God u allen zegenen, beschermen en een goede gezondheid geven, ook in 2011 !

Aangepast door Sijim - 07 Feb 2011 om 06:06
"Parvus Numero Magnus Meria "

IP IP gelogd
Ciwi
** Kloek **
 ** Kloek **

"éh matjot!"

Quote Ciwi Beantwoordbullet Geplaatst op: 22 Dec 2010 om 02:49
http://www.youtube.com/watch?v=8yAqKgXAKRg
      Tiap langkahku

Tiap langkahku diatur oleh Tuhan
Dan tangan kasihNya memimpinku
Di tengah g'lombang dunia menakutkan
Hatiku tetap tenang teduh

Refr.:
Tiap langkahku, ku tahu yang Tuhan pimpin
Ke tempat tinggi ku dihantarNya
Hingga sekali nanti aku tiba
Di rumah Bapa Sorga yang baka

Di waktu imanku mulai lemah
Dan bila jalanku hampir sesat
Ku pandang Juruselamat yang Esa
Aku kuat sebab Tuhan dekat.

Di dalam Tuhan saja harapanku
Sebab di TanganNya sejahtera
DipegangNya kunci kota Allahku
Negeri perjanjian mulia.

Dit is een van mijn lievelingsgospels.

Aangepast door Ciwi - 22 Dec 2010 om 02:56
IP IP gelogd
powderbrush
Berlian
Berlian
si Rawit

Lid geworden: 26 Jun 2006
Quote powderbrush Beantwoordbullet Geplaatst op: 10 Dec 2010 om 04:12
mooi ciwi!
May the force be with you!
IP IP gelogd
Ciwi
** Kloek **
 ** Kloek **

"éh matjot!"

Quote Ciwi Beantwoordbullet Geplaatst op: 09 Dec 2010 om 16:42

Gebed voor mijn kinderen

Ik leg de namen van mijn kinderen in Uw handen.
Graveer Gij ze daarin met onuitwisbaar schrift.
Dat niets of niemand ze meer ooit daaruit kan branden,
ook niet als satan ze straks als de tarwe zift.

Houdt Gij mijn kinderen vast, als ik ze los moet laten
en laat altijd Uw kracht boven hun zwakheid staan.
Gij weet hoe mateloos de wereld hen zal haten,
Als zij niet in het schema van de wereld zullen gaan.

Ik vraag U niet mijn kinderen elk verdriet te sparen,
maar wees Gij wel hun troost, als ze eenzaam zijn en bang.
Wil om Uws naams wil hen in Uw verbond bewaren.
en laat ze nooit van U vervreemden, nooit, hun leven lang!

Ik leg de namen van mijn kinderen in Uw handen.
Amen.

Geke Wiersma
IP IP gelogd
Ciwi
** Kloek **
 ** Kloek **

"éh matjot!"

Quote Ciwi Beantwoordbullet Geplaatst op: 20 Nov 2010 om 15:50
http://www.youtube.com/watch?v=fP2RjRVuwng
   Di doa ibuku namaku disebut

My name in mother's prayer

'Twas in the days of careless youth, when life was fair and bright,
And ne'er a tear, and scarce a fear o'ercast my day and night,
As. om the quiet eventide, I passed her kneeling there,
That just one word, my name, I heard my name in mother's prayer.

Diwaktu masih kecil, gembira dan senang.
Tiada duka kukenal, tak kunjung mengerang.
Disore hari nan sepi ibuku bertelut
Sujud berdoa, kudengar namaku disebut.

I thought but little of it then, tho' rev'rence touched my heart.
To her whose love sought from above for me the better part;
But when life's sterner battles came with many a subtle snare,
Oft that one word, in thought I heard my name in mother's prayer.

Seringlah ini kukenan, dimasa yang berat
Dikala hidupku mendesak dan nyaris kusesat
Melintas gambar ibuku sewaktu bertelut
kembali sayup kudengar namaku disebut.

I wandered on, and heeded not, God's oft repeated call
To turn from sin, to live for Him, and trust Him my all;
But when at last, convinced of sin, I sank in deep despair,
My hope awoke, when mem'ry spoke my name in mother's prayer.

Jalan sendiri kutempah tak ingin mendengar
Teguran Tuhan yang lembut, supaya ku sadar.
Tatkala tampak lah jelas hidupku kemelut,
doa ibuku terdengar namaku disebut.

That pleading heart, that soul so tried, has gone into her rest,
But still with me for aye shall be the mem'ry of her trust.
And when I cross the Jordan's tide, and meet her over there,
We'll praise the Lord, who blessed that word, my name in mother's prayer.

Skarang dia tlah pergi kerumah yang senang
Namun kasihnya padaku selalu kukenang
Kelak disana kamipun bersama bertelut
Memuji Tuhan yang dengar namaku disebut.

Aangepast door Ciwi - 20 Nov 2010 om 15:56
IP IP gelogd
Ciwi
** Kloek **
 ** Kloek **

"éh matjot!"

Quote Ciwi Beantwoordbullet Geplaatst op: 02 Nov 2010 om 03:31
Het is een blijk van genade als iemand, doordat zijn aandacht op God gericht is, in staat is onverdiend leed te verdragen. -- 1 Petrus 2:19
Uit: Dagelijks Woord
een goed begin van de dag.
IP IP gelogd
nonn@
Berlian
Berlian

Lid geworden: 07 Aug 2008
Quote nonn@ Beantwoordbullet Geplaatst op: 17 Okt 2010 om 15:55
Braga, jullie hebben nu dus jullie eerste Heilige! Congratulations!
Hoop dat S. Mary McKillop Australie moge bijstaan in goede en moeilijke tijden.
...es 10 sen, es nog meer 10 sen...
IP IP gelogd
powderbrush
Berlian
Berlian
si Rawit

Quote powderbrush Beantwoordbullet Geplaatst op: 17 Okt 2010 om 14:56
when somebody becomes a saint, one can get a piece of their spinal bones or other bones or a piece of their clothing. to help with healings etc etc.

I had until recently a few of them and loaned them to people who were suffering from cancers.

these things are called relics. Is it possible to get the address where her body is opgebaard of begraven? braga?
kan ik erheen schrijven om n paar relics te krijgen. Je weet maar nooit hoe ik hiermee mensen kan helpen eventueel in de toekomst? zou graag je antwoord hierover hebben aub? al bij voorbaat bedankt he?

helaas bezit ik zelf nog alleen maar een relic en dat is helaas alleen maar n stukje stof dat men indertijd op t lichaam van Saint Paul Neumann had gelegd. Hij ligt begraven in n kristallen kist in die kerk daar in Philadelphia, in Pennsylvania.

enne, Aussie? down under? gefeliciteerd met je eerste heilige hoor!
IP IP gelogd
Braga
Berlian
Berlian

Lid geworden: 01 Jul 2007
Quote Braga Beantwoordbullet Geplaatst op: 17 Okt 2010 om 14:33
Yes...zag op TV vanavond dat Mary McKillop nu eindelijk heilig verklaard is en honderden Australische pelgrims hebben hiervoor de tocht naar het Vatikaan gemaakt...
De eerste heilige van Australie.....
Zij werd zelfs rond 1900 ge-excommuniceerd omdat ze sexuele misbruik door kerkleden openbaar maakte...
Desondanks bleef ze haar liefsdadig werk voortzetten en de excommunicatie werd later teniet gedaan...

Haar tombe ligt in North Sydney.

Er is ook sprake van dat Peru , een andere non, Sister Irene McCormack van dezelde orde, die Mary opgericht had, The Sisters of St Joseph of the Sacred Heart, een verzoek aan het Vatikaan heeft gedaan om haar ook heilig te verklaren.
Dat zal wel sneller gaan omdat ze als martelaar in 1991 in Peru vermoord was door militante bendeleden, terwijl ze zendeling werk verichtte en weigerde de armen daar te verlaten.

Hier is dat nieuws...(sorry in Engels)

Cathoilc News

Hail Mary !!!

Aangepast door Braga - 17 Okt 2010 om 14:48
IP IP gelogd
Ciwi
** Kloek **
 ** Kloek **

"éh matjot!"

Quote Ciwi Beantwoordbullet Geplaatst op: 07 Okt 2010 om 04:47
Komt een van u wijsheid tekort?
Vraag God erom en hij, die aan iedereen geeft,
zonder voorbehoud en zonder verwijt, zal u wijsheid geven.
IP IP gelogd
Ciwi
** Kloek **
 ** Kloek **

"éh matjot!"

Quote Ciwi Beantwoordbullet Geplaatst op: 08 Sep 2010 om 04:10

Moge liefde en trouw je nooit verlaten, wind ze om je hals, schrijf ze in je hart. God en de mensen zullen je genegen zijn en je zult waardering ondervinden.

Aangepast door Ciwi - 08 Sep 2010 om 04:11
IP IP gelogd
Sijim
Berlian
Berlian

Quote Sijim Beantwoordbullet Geplaatst op: 20 Jul 2010 om 10:31
God heeft alles onder controle.

Toen Jezus in mensengedaante op aarde woonde en omringd was van Zijn discipelen, werd hij bijna voortdurend geconfronteerd met het negatieve denken en dito negatieve omstandigheden. Niet meer en niet minder.
Vaak moest Hij zijn discipelen vermanen (geduldig uitleggen en wijzen op een betere wijze van leven).
Geen wonder dat Hij op een goede dag tegen hen zei: “Wees in niets bezorgd. Maak je geen zorgen over jezelf en over wat je zult eten of drinken, noch over je lichaam(gezondheid) en over wat je zult aantrekken(kleding, mode). Bestaat het leven niet meer dan alleen maar uit voedsel en heb je een lichaam alleen maar om het te kleden ? Kijk eens naar de vogels in de lucht: ze zaaien niet en oogsten niet en vullen geen voorraadschuren. Het is jullie Hemelse Vader die ze voedt.
Zijn jullie dan niet meer waard dan zij ?
Trouwens wie van jullie kan zich door zorgen maken ook meer één el(45 cm) aan zijn levensduur toevoegen ? Wat maak je toch zorgen over kleding ? Kijk nu eens naar de lelies,.. kijk hoe ze groeien in het veld. Ze werken niet en weven niet. Ik zeg jullie dat zelfs (koning) Salomo in al zijn luister niet gekleed is als één van hen.
Als God het groen dat vandaag nog op het veld staat en morgen in de oven gegooid wordt al met zo veel zorg bekleedt, met hoeveel meer zorg zal Hij jullie dan niet kleden (of van kleding voorzien), kleingelovigen ?
Vraag je dus niet bezorgd af: “Wat zullen we eten ?” of “Wat zullen drinken ?” of “Waarmee zullen we ons kleden ?”
Dat zijn allemaal zaken die de heidenen (mensen die niet in God geloven) najagen (mee bezig zijn).
Jullie Hemelse Vader weet wel dat jullie dat alles nodig hebben. Zoek liever het Koninkrijk van God en Zijn gerechtigheid, dan zullen al die andere (levensnoodzakelijke) dingen je erbij gegeven worden.
Maak je dus geen zorgen voor de dag van morgen, want elke dag zorgt wel voor zichzelf. Elke dag heeft genoeg aan zijn eigen last (allerlei aspecten die een dag met zich meebrengt).”
Je kunt dit lezen in het Evangelie naar Mattheus, hoofdstuk 6: vers 25 – 34. De aangehaalde tekst hier, is uit de Nieuwe NBG-vertaling.

De bovenstaande uitlatingen van Jezus Christus, waren vast en zeker gedaan (in de eerste plaats gericht tot Zijn eigen discipelen) omdat wij ons zo vaak in gedachten en daden meestal bezig houden met de primaire zaken, zoals levensbehoeften (eten, drinken, huisje-boompje-beestje, etc.)
Zijn deze dingen dan niet belangrijk. Zeker wel ! Alleen het “categoriseren” (indelen) van de belangrijke dingen in ons leven werd in de eerste plaats door God gedaan, maar later door filosofen en psychologen veranderd naar menselijke normen en waarden.
Deze morgen viel mij, bij het voorbereiden van het ontbijt, de gedachte in: “ In het leven zullen er altijd problemen zijn. En als ze al opgelost worden, komen er vroeg of laat weer andere, nieuwe problemen opduiken. Daar kan zelfs de grootste optimist niet omheen.”

Zijn we dan gedoemd om pessimistisch te denken ? Nee, dat denk ik niet. Maar we kunnen wel leren (en dat is een proces van oefenen – proberen – in praktijk brengen) hoe we met problemen omgaan. Ik zal het maar benoemen als “probleem-management” oftewel probleembeheersing.
95 procent van de mensheid weet niet of wil niet, of heeft nooit geleerd hoe je problemen op een nuchtere manier kan aanpakken. Er zijn mensen die van nature een positieve kijk op het leven hebben en op een natuurlijke wijze met problemen omgaan. Anderen moeten het door de tijd leren door allerlei gebeurtenissen in het leven (levenslessen - door schade en schande).

Eén van de vele mensen die ook zocht naar manieren hoe je met problemen om moet gaan, is Stephen Covey, een gelovige Amerikaan uit Utah. Er zijn natuurlijk meerdere mensen, die hebben geleerd om positief te denken en op een positieve manier met hun problemen om te gaan, maar ik vond (dat is dus persoonlijk) dat hij een aantal basisregels heeft ontdekt (en later op wetenschappelijke manier deze bevestigd heeft) dat we:

Eerst onze persoonlijke houding moeten veranderen. Ergo, je moet dus zelf eerst ontdekken en je zelf er toe moet aanzetten om anders te gaan denken en op een andere manier tegen problemen aan te kijken. Als mens zijn we geneigd(hebben de gewoonte) om direct acties te nemen om problemen aan te pakken en als het dan niet binnen een “redelijke tijd” kan of mogelijk is, er over te gaan zitten piekeren(Maleis woord voor prakizeren of zorgen te maken). Maar dat is niets anders dan “brandjes blussen”.
Veel mensen worden/zijn gestressed omdat ze te veel bezig zijn met het nadenken over hun problemen.
Covey (wiens beweegreden in eerste instantie gericht zijn op het behalen van succes) heeft een achttal basisregels opgesteld, die moeten helpen om onze gedragseigenschappen te wijzigen en ons anders te gaan leren kijken tegen het leven in het algemeen en secundair tegen problemen.
Hieronder geef ik ze weer:

Eigenschap 1: Wees proactief !
Realiseer je dat je zelf in staat bent om je leven vorm te geven. Neem initiatief en hou je vooral bezig met zaken waar je invloed op hebt.

Eigenschap 2: Begin met het einde voor ogen.
Denk na over waar je heen wilt met je leven. Ontwikkel een helder beeld van je bestemming. Omschrijf je missie en je doelen in het leven. (Visualiseer je doel en je doelstellingen)

Eigenschap 3: Belangrijke zaken eerst (Stel de werkelijke prioriteiten !)
Zorg dat de belangrijkste dingen niet de dupe worden van allerlei urgente, maar onbelangrijke dingen. Doe de belangrijkste dingen eerst.

Eigenschap 4: Denk in termen van winnen/winnen.
Wederzijdse afhankelijkheid, échte samenwerking, wordt geboren als je niet denkt in termen van concurrentie, maar van gezamenlijk winnen. Concurrentie hoort thuis in de markt, zegt Covey, niet binnen bedrijven of binnen gezinnen.

Eigenschap 5: Probeer eerst te begrijpen, dan begrepen te worden !
Als we elkaar werkelijk begrijpen, dan zullen we creatiever worden in het oplossen van gezamenlijke problemen.

Eigenschap 6: Werk synergetisch.
Waardeer de onderlinge verschillen die er zijn en gebruik ze om tot betere resultaten te komen dan je alleen zou kunnen bereiken.

Eigenschap 7: Hou de zaag scherp.
Periodieke vernieuwing van lichaam en geest. Zorg voor voldoende ontspanning.

Eigenschap 8: Wees inspirerend voor anderen.
Wees bewust wie je bent en wat je denkt(zeker weet of gelooft) en inspireer anderen .

Jezus Christus daarentegen zegt dat je eerst bezig moet zijn om heel je levenspatroon te integreren (inbouwen en aanpassen) in het Koninkrijk Gods en dat je dient uit te zoeken of jezelf uit te strekken naar God en Zijn gerechtigheid en.. naast dit alles zal God je bovendien alles geven (voorzien) wat je nodig hebt.. Dat is dus een heel andere kijk op het leven.
Waar Covey ‘spirituele eigenschappen’ als laatste prioriteit stelt, heeft dat voor een Christen juist de hoogste prioriteit. Dat is niet zo moeilijk te bevatten. In het paradijs was het zorgen voor eten en drinken niet primair. Dat werd het pas nadat de mens in zonde was gevallen en God zei dat de mens voortaan het lot was beschoren om met moeite (in het zweet des aanschijns) het “brood te eten” (Lees Genesis 3:19). Maar toch keerde de mens zich niet in het geheel af van God. Nee, ondanks dat ze door hun keuze zichzelf in een toekomstperspectief hadden geplaatst waarin het leven zou gaan zorgen voor problemen, bleven ze toch op God vertrouwen en rekening met Hem houden. Van Abel en Kain, de zonen van Adam en Eva werd immers verteld dat zij God offers brachten (lees de beginverzen van Genesis hoofdstuk 4).

Met al de wetenschappelijke vooruitgang op gebied van techniek/technologie, medische zorg, economische aanpak, aggrarische verbeteringen,etc., blijven problemen, al zijn ze dan in een andere vorm, deel uitmaken van het menselijk bestaan.
Het grootste probleem is echter dat we als mens geneigd zijn om voortdurend op onze problemen te zien en jachtig proberen om er aan te ontkomen.
Brengen we door zorgen te maken verandering in onze penibele situatie ?
Stephen Covey (ik dweep niet met hem hoor) gaf ook daarvoor het e.e.a. om te overdenken. Wel eens gehoord van het “90/10 – principe” ?

Tien procent van het leven overkomt je. Negentig procent gebeurt als gevolg van de manier waarop je besluit om te reageren.

Wat betekent dat ? Niets meer en minder dan dat we geen controle hebben over die 10 % aan gebeurtenissen die ons overkomen. Als de trein niet op tijd is, komen we te laat op school of bij onze baas. Ons levens- of werkschema wordt ineens abrupt gewijzigd. Iemand snijdt ons van de weg af. Een serveerster in een restaurant morst door onhandigheid koffie op mijn nieuwe ‘Diesel-shirt’. De regering (in Indonesie) verhoogt de energietarieven met gemiddeld 20 procent. De koers van de Euro zakt dramatisch. De aandelen die gisteren in de top tien van de beurs-index stond, kelderen ineens dramatisch. De Golf van Mexico is ineens sterk vervuild door onachtzaamheid van een olieboormaatschappij. In Seichuan (China) verandert de rivier de Jantze Khian in een allesvernietigende stroom in haar oevergebieden. Je vrouw wordt ineens verliefd op haar baas (gelukkig de mijne niet). Kunnen we aan al deze omstandigheden iets aan doen ? Ik bedoel, is het onze schuld ? Zijn wij daar direct aansprakelijk voor ? NEE, lieve lezer of lezeres !
Maar je hebt wel controle (of bent aansprakelijk) voor die andere 90 % door de wijze hoe je reageert en wat je besluit om te doen. Jij bepaalt die andere 90 % zelf en dat maakt het verschil. Je kunt het rode verkeerslicht niet beïnvloeden tenzij je over telekinetische krachten beschikt. Dus je zult geduld moeten opbrengen door je te houden aan de nationale verkeersregels.
Als je dan in een file zit, pak dan niet gelijk je mobieltje, maar zet een gezellig muziekje op uit je CD-musicbox i.p.v. de schreeuwerige Hiversum 3-muziek. Open je raam (als het niet regent) en geef je allerbeste glimlach met een bemoedigend knipoogje naar de bestuurder van de vierwieler naast je, in plaats van je te ergeren (net zoals in die film waarin Michael Douglas een chauffeur speelt die in een file gevangen zit).
Je zult door al deze positieve re-acties jezelf een stuk beter voelen, zelfs al worden je reacties niet positief beantwoord of .. met argwaan !
Ook dat schrijft de apostel Paulus in zijn brief aan de Romeinen (hoofdst. 12:2) “En wordt niet gelijkvormig aan deze wereld(en haar normdenken), maar wordt veranderd (hervormd) door de vernieuwing van je gemoed (in de nieuwere vertalingen ‘denken’, ‘gezindheid’), zodat je mag ontdekken (beproeven) wat het goede is, welbehagelijk voor God en wat Diens volmaakte wil is.” God wil dat het ons goed gaat en dat wij gezond zijn (1ste brief van Johannes 3:2)

Nee, dat komt je niet aanwaaien, maar daar moet je zelf mee aan de gang gaan (zelf accepteren, en er een begin mee maken). Ook het gebod wat Jezus ons gaf om ‘niet bezorgd te zijn’, moeten we leren in praktijk te brengen. Die opdracht gaf Jezus namelijk aan Zijn discipelen(leerlingen) voordat Hij terug ging naar de hemel. “..en maakt alle volken tot Mijn discipelen en leert hen te onderhouden (in praktijk brengen) AL wat Ik u geboden hebt.” (Mattheus 28:19)
NB. Het heeft ermee te maken dat geloven niet alleen een denkactiviteit is maar vooral een doe-activiteit. Geloven is: "Wat nog geen realiteit is al aanvaarden dat het een realiteit is !" En ja, vaak kost het wat zelfoverwinning om als de realisatie van wat je gelooft nog even uitblijft. Maar ook daarin leert God ons om geduld te beoefenen. Alles in het geloof of geloven is een soort rijpingsproces !

Het nemen van onjuiste of niet goed overwogen besluiten leidt bijna altijd tot verlies of schade of spijt (in het ergste geval wroeging).
Je kunt wel eens in zulke omstandigheden verzeild raken, dat je problemen je normale (en hopelijk nuchtere) kijk op het leven kunnen vertroebelen. Lees het volgende scenario:
Je hebt woorden met je echtgenoot, omdat de schoolresultaten van een van je telgen zwaar tegenvalt. Je hebt hem verweten dat hij jullie zoon te weinig aandacht schenkt, omdat hij teveel met zijn werk bezig is. Hij daarentegen werpt tegen dat hij toch verantwoordelijk is voor de inkomsten en het luxe leven voor zijn gezin.. en dat je niet zo moet zeuren. Bij jullie beiden daalt de gemoedsthermometer tot verder onder nul, terwijl jullie bloeddruk angstwekkend stijgt.
“Bekijk het maar..” en nog andere boze, onverantwoordelijke woorden worden over en weer op elkaar afgevuurd.
Hij smeet de deuren achter zich dicht en scheurde met onverantwoordelijke snelheid in zijn auto door het hofje. Op de A-3 wordt hij teruggeflitst omdat hij te flitsend de camera’s langs de snelweg passeerde. Op zijn kantoor snauwde hij zijn collega’s af en liet duidelijk blijken geen prijs te stellen op welke vorm van intercontact. Zijn baas verzoekt hem om nog voor 16.45 het kwaliteitsrapport van de laatste gehouden audit bij hem af te leveren.
Onderweg naar huis raakt hij betrokken in een auto-ongeluk, waarbij hij de achterkant van een auto, voor hem, van vorm veranderde. Want hij had niet voldoende afstand gehouden !
Wat een ‘verschrikkelijke dag’ was dat voor hem. Wiens schuld was het dat het allemaal zo ging ?

a.     De schuld van zijn zoon ?
b.     De schuld van de Rijksdienst voor Wegverkeer ?
c.     De schuld van zijn baas ?
d.     De schuld van die persoon die voor hem reed en plotseling abrupt remde ?
e.     Zijn eigen schuld ?

Je begrijpt het al denk ik. Het is de schuld van je echtgenoot dat het niet alleen voor hem zelf, maar ook voor jou zelf een “R-dag (rampdag)” werd. Natuurlijk ook jij reageerde boos op zijn (overantwoordelijk) gedrag en had hem niet met verwijten moeten overladen vanwege zijn tekortschieten in zijn vaderlijke plichten.

Inderdaad: Het is vaak moeilijk om je gemoed onder controle te houden. In onze samenleving, waar God op de tweede plaats, en misschien wel op de laatste plaats is gezet, is de wijze waarop mensen met zichzelf en met anderen omgaan verslechterd. Psychologen leerden ons om ‘alles er uit gooien wat je dwars zit’ , maar bij dit “alles” gooide de mens ook ongecontrolleerd zijn negatieve gevoelens er uit, wat dan leidt tot gekwetste gevoelens bij de ander. Er wordt dan niet meer normaal “gedacht” en “gehandeld”, laat staan dat er begrip is in zo’n crisissituatie.

Wat als er anders was gereageerd ? Zoals Stephen Covey dat verwoord in “Eigenschap 4” Als denken in termen van winnen/winnen. Dat begint als we leren om elkaar niet met verwijten te overladen, maar de omstandigheden samen te bespreken. Zeker in aanvang eerst er eerst boosheid. Maar dan ga je als volwassenen elkaar duidelijk maken waar de oorzaken liggen en wat mogelijk kan leiden tot een aanzet in een positieve verandering van de oorzaken of de bron van de problemen. Niet elkaar beschuldigen, maar samen vaststellen dat er een bepaald probleem is en dat er op dit moment een vervelende situatie is.
Als Christen zou je dan samen in gebed het probleem aan God kunnen voorleggen en Hem vragen om in het zoeken naar verbetering, wijsheid te geven welke besluiten er genomen moeten worden. Er mag ook in gebed schuld beleden worden. Maar absoluut NIET ELKAAR GAAN BESCHULDIGEN !

Ik weet zeker, uit ervaring dat God onmiddellijk Zijn rust en vrede geeft, zodat je beiden of met wie je de problemen aan God voorlegt, een innerlijke rust gaat ervaren. Je voelt jezelf bevrijd worden van een bepaalde last, je voelt je zelf verlicht (relieved).
Dat is het eerste wat God teweegbrengt in mensen die problemen hebben. Hij wil eerst dat er rust komt in ons leven, zelfs al woeden er geweldige stormen om ons heen. Alleen als we van binnen rustig zijn, hebben we beter zicht op onze problemen en hoe we deze moeten gaan aanpakken.
Dan beseffen we ook pas dat God alles onder controle heeft, zoals toen Jezus met Zijn discipelen tijdens een boottocht in een storm verzeild raakte. Je mag weten dat Hij bij je is en dat Hij de storm het zwijgen oplegt, dan kun je pas verder varen. Maar, je zult Hem wel eerst moeten aanroepen !

Deze beeldengroep staat op het terrein van een Protestantse kerk in de Madoerawijk in Surabaya.

Nee, je problemen zijn meestal ook na de storm niet direct over. Maar je kan dan wel (ook weer) samen met God en je medemens op een betere manier naar een oplossing toewerken, als winnaars en niet als tegenstanders. Als tegenstanders zal er altijd eentje het loodje moeten leggen. En dat is dus eigenlijk niet de bedoeling !

God, dank U, dat U alles onder controle hebt !

NB. Stephen Covey schreef de volgende boeken:

•     Inspiratie van dag tot dag (ISBN 9047002717)
•     De zeven eigenschappen van effectief leiderschap (ISBN 9025414893)
•     Prioriteiten (ISBN 9025414605)
•     Six Sigma voor Dummies (ISBN 904301396X)
•     De 8ste eigenschap; van effectiviteit naar inspiratie (ISBN 9047000218)

Aangepast door Sijim - 24 Jul 2010 om 20:43

IP IP gelogd
Braga
Berlian
Berlian

Lid geworden: 01 Jul 2007
Quote Braga Beantwoordbullet Geplaatst op: 24 Jun 2010 om 13:10
Vraag me af of Indonesie enkele saints hebben of tenminste dat er personen zijn die al ge-canoniseerd zijn ?

Australia heeft er bijna een, Mary MacKillop.
Al twee keer ge-canoniseerd en de laatste keer hoopt men dat het eind van het jaar zal gebeuren.
Dus twee mirakels waren al erkend door Rome.

Mary tussen haar broer en zus 1897.

Ze komt uit Fitzroy (een buurt in Melbourne), maar haar tombe is in Noth Sydney in een klooster.

Tidens haar leven kreeg ze veel tegenstand, zelfs van de RK kerk, maar desondanks bleef ze getrouw werken onder de mensen, veelal de armen.

Meer weten....

Mary McKillop's Story

Aangepast door Braga - 24 Jun 2010 om 13:17
IP IP gelogd
Sijim
Berlian
Berlian

Quote Sijim Beantwoordbullet Geplaatst op: 23 Jun 2010 om 08:55
Bidden, maar hoe ?

Volharding loont de moeite ! Geloof het of niet, maar het is zo. Op het moment dat ik dit schrijf zit ik ook in een ‘proces van volharding’, omdat ik God iets gevraagd heb, wat in de ogen van veel christenen vast ongewoon en vast banaal lijkt. Geloven is een proces en en met processen is het zo dat er tijd mee gemoeid is. Hoeveel tijd ? Dat ligt in Gods beschikking ! De Moslims zeggen vaak: “Insy-Allah”, hetgeen zoveel betekent als: “Als het Gods wil is, dan gebeurt het.” Het is meer een uiting van berusting, maar niet van volharding.
Volharding neemt geen genoegen vooraleer het een bewijs heeft van ontvangst. Volharding betekent pleiten met de beste argumenten die we kunnen gebruiken om ons verzoek te onderbouwen. Pleiten is een vak apart , maar denk niet dat je dit komt aanwaaien. Ook de beste advocaten hebben moeten leren om te pleiten. Pleiten kun je alleen met argumenten die goed onderbouwd zijn. Dat betekent onderzoek, analyse, etc. Maar boven alles door je persoonlijke omgang met God ! Als je aan een onbekende iets zou vragen, zou je bij de eerste weigering al geneigd zijn om af te haken. Maar als je de persoon beter zou kennen, dan zou je weten op welke manier je het beste je vraag kan formuleren. Bovendien staat er in de Bijbel geschreven dat Gods Heilige Geest ons te hulp komt om voor ons te pleiten bij God de Vader ! Immers onze menselijke hulpkreten schieten (vooral in een emotionele gemoedstoestand) tekort in het op de juiste wijze formuleren van ons “rekest” tot God !

Ook jouw eigen geval van ziekte of nood of wat dan ook, dien je te analyseren. Je dient je zelf verschillende dingen af te vragen. In geval van genezing is het duidelijk dat in principe God wil dat we genezen worden en gezond zijn ! Vaak zeggen (beschuldigen) christen elkaar van “te weinig geloof” of erger nog, dat die ander geen geloof had, indien er geen (goddelijke) genezing plaatsvindt na gebed of handoplegging.
We veroordelen elkaar (te gauw en te gemakkelijk) dat ‘zonde’ genezing of een gebedsverhoring in de weg staat. Maar weinigen staan er bij stil dat het wel eens “GEBREK AAN VOLHARDING” zou kunnen zijn waardoor we niet ontvangen.
En niet alleen volharding. Want je kunt vaak bidden ‘tot je een ons weegt’ of ‘tot de kikkers veren krijgen’, maar het is betamelijk en logisch dat effectief gebed, bestaat uit een goede argumentering van je verzoek(en).
Onwillige sociale hulpinstellingen gaan vaak overstag wanneer iemand met een degelijk, onderbouwd verzoek hulp aanvraagt. Ik heb het zelf zo vaak meegemaakt. Als je op een ‘nette, beleefde en redelijke wijze’ en met goede argumenten komt, de functionarissen van een bedrijf of sociale- dan wel verzekeringsinstelling, hun best voor je doen om je zaak in heroverweging te nemen. We kunnen het omschrijven als een assertieve manier om iets onder de aandacht te brengen. Maar niet op een onbehouwen manier, wanneer we menen dat wij door de tegenpartij onbillijk worden behandeld.

Een verzoek, en ook zeker een gebed tot God, dient weloverwogen te zijn en gebaseerd op redelijkheid. Wat redelijkheid is, is in ieders perceptie natuurlijk verschillend.
We ‘vinden dat dit of dat ons recht is...’, menen we. Maar of dat wettelijk ook grond heeft, weten we vaak niet. We rechtvaardigen (of beargumenteren) onze verzoeken vaak vanuit puur menselijke standpunten in plaats van op die van God of de wetten(dus ook natuurwetten).
Onze gebeden zijn vaak meer een noodkreet of hulpgeroep dan een echt onderbouwd en redelijk verzoek tot God.
Lees maar (als je tenminste wat thuis bent in de Bijbel) hoe mensen (zowel in de oud- als de nieuwtesatmentische periode, tot nu toe dus)hun verzoeken tot God formuleren !

Soms doet God net of Hij onze gebeden negeert, ja zelfs afwijst. Een duidelijk voorbeeld daarvan is het verslag van de apostel Mattheus aangaande een ‘heidense’ vrouw uit de streek Tyrus en Sidon. (Lees Mattheus 15: 21-28) – Jezus schijnt, zelfs in de ogen van Zijn discipelen een ‘hardvochtige’ houding te hebben. En ze besluiten Jezus te verzoeken om haar weg te sturen. Zeg maar te verjagen. Ja, zo ga je toch niet om met iemand, ook al is het een "andersdenkende" ! Maar, wat vond er werkelijk plaats ?

De Kanaänitische vrouw kwam tot Jezus. Dat is al heel wat, dat een heiden (zo werden Kanaänieten door Joden beschouwd) een Jood durfde te benaderen en al helemaal met zo’n dergelijk verzoek. Jezus wist dat deze vrouw innerlijk heel wat moest overwinnen, om zich voor hulp tot Hem, een Joodse rabbi(meester in de godsdienst), te wenden.
Lees hoe ze haar hulpverzoek begint: “HEB MEDELIJDEN MET MIJ HEER, ZOON VAN DAVID !” De vrouw had ongetwijfeld veel over Hem gehoord, en zeker over Zijn wijze van ONTFERMEND en BARMHARTIG optreden. Dat geeft zo iemand als zij al een bepaalde zekerheid. Hoeveel mensen hebben niet een onzekere levensbeschouwing. Lopen altijd maar rond met twijfels en vaak zijn hun redenen niet eens zo ongegrond.
Maar Jezus boezemde vertrouwen in bij deze vrouw. Dat gaf haar moed en durf om deze ‘geweldige man’ te benaderen. Ook was deze vrouw niet de eerste beste, en bepaald niet dom. Ze wist, hoe dat weten we niet, dat Jezus uit het geslacht van David was en dat Hij als zodanig ook als ‘Zoon van David’ moest worden beschouwd. Dat is een eretitel en getuigd van discretie, maar ook van een vorm van beleefdheid, om Jezus zo aan te spreken. Zoon van David is niet alleen een aanspreektitel, maar houdt nog veel meer in.

David immers stond voor eerlijkheid en oprechtheid en redelijkheid en genade. Eigenschappen die Jezus zeker toegeschreven kunnen worden. Dus Zoon van genade zou een geweldige aanspreekvorm zijn tot God. Haar verzoek om medelijden getuigt van haar hulpeloosheid en diep innerlijke nood. Iemand die om medelijden vraagt, heeft een werkelijke nood. In dit geval betrof het haar door een demon gekwelde dochter. Tegen demonen is geen kruid gewassen. Alleen bovennatuurlijke hulp kan dergelijke demonische activiteit bestrijden. Waarschijnlijk waren ook haar plaatselijke ‘dukuns’(Indonesisch voor geestenbezweerders en/of medicijnmannen) niet in staat om haar dochter van dit boosaardig geestelijk geweld af te helpen.
Voor haar was Jezus de enige persoon die daartoe in staat zou kunnen zijn.

Let op dat zij niet haar verzoek (gebed) begint met eerst haar zonden te belijden. Dat willen vele goedbedoelende christenen ons vaak voorhouden, wanneer we ons tot God wenden om hulp. Niets daarvan kwam over haar lippen en bij niemand die tot Jezus kwam !
Pas nadat Jezus naar hen toe reageerde en hen aansprak en genas of weldeed, beseften ze hun zondige toestand en kwamen daarna pas tot inkeer.

De vrouw kwam met het verzoek om MEDELIJDEN MET HAAR TE HEBBEN ! In nood leert men bidden zegt een Nederlands gezegde. Hoe waar is het. De noodruftige leert pas hoe te bidden, vanuit zijn/haar wanhopige situatie. God hoort dat en weet dat en schenkt daar aandacht aan. Laat niemand u iets anders wijs maken.
Lees hoe vaak de Israelieten in overtreding waren, ja zelfs God de rug toekeerden en.. in een noodsituatie geraakt, God weer (werkelijk)begonnen AAN TE ROEPEN. Zei God: “Eigen schuld, dikke bult ?”
Nee, Hij hoorde en hoort naar hun en uw hulpgeroep.
In het Indonesisch zegt men: ‘Allah peduli’, hetgeen betekent: God geeft om ons ! God is een God van ontferming (een woord dat in ons moderne, en door turbo-taal verziekte dagelijks spraakgebruik in onbruik is geraakt).
Ontferming kent geen racisme en maakt geen onderscheid tussen christen of niet-christen, gelovige of ongelovige, armoe of rijkdom, vriend of vijand, etc., etc. Ontferming, is met ogen van liefde iemand onvoorwaardelijk aandacht geven en helpen.
Jezus zelf gaf daar in het voorbeeld van de barmhartige Samaritaan aan, op welke wijze onbaatzuchtige liefde en ontferming uitgevoerd diende te worden.(Lucas 10:30-38) Nu werden Hij en Zijn discipelen zelf geconfronteerd met een ‘anders-gelovige’ die een beroep op Zijn medelijden deed. NB. Lees in Filippenzen 2:27 over Epafroditus, een medeapostel van Paulus die dodelijk ziek was, maar die genas omdat God zich.. over hem had ontfermd !

Overigens, ja, de Sidonitische vrouw kreeg hulp van Jezus Christus ! Maar lees hoe deze bijzondere vrouw pleit tot Jezus. Toen ik dit Bijbelgedeelte voor het eerst las, ontstond er direct kritiek in mijn hart, over zoveel "hardvochtigheid" van Gods kant.
Nee, mijn lieve vriend of vriendin, God wilde in dat bijzondere geval het geloof van deze vrouw op de proef stellen. Daar heeft God recht op. Door beproeving (en onder druk) komt in ons wezen tot uiting wie wij in werkelijkheid zijn ! Dat kan soms beschamend zijn.

Deze moeder had verantwoordelijkheidsgevoel en kwam op voor haar dochter, die "gekweld werd door een demon". Daar hebt u misschien geen idee van wat dat betekent. Haar liefde voor haar dochter dreef haar naar Jezus, de Joodse rabbi uit Galilea. Op Hem was haar enigste en laatste hoop gevestigd !
Als je met je rug tegen de muur staat, vanwege al je problemen en er is niemand anders in deze wereld die jou kan helpen, weet dan dat er een God is, die je over jou wil ontfermen en Die zegt: "Kom bij Mij, met je last en je juk. Ik ben je Goede Herder, je Geneesheer, je Voorziener(niet alleen Voorzienigheid), je geestelijke Hulpverlener !"

Zijn wij bereid om de houding die deze heidense vrouw had ook aan te nemen en tot God te naderen ? Of hebben we alleen maar kritiek op God ? Hoe redeloos en beschamend zijn we dan, om onze Schepper en Redder zo te bejegenen !

Deze vrouw liet zich door Gods eerste antwoord niet uit het veld slaan ! Zij was schaamteloos bereid (zelfs voor de ogen van de aanwezige omstanders)om een beroep te doen op zelfs maar de minimaalste hulp (kruimels) die zij kon verwachten. Want ze bleef verwachten ondanks de "schofferende uitlating van Jezus" dat "het brood niet goed is om het de kinderen(Joden) af te nemen en het aan de honden(heidenen) te geven."
Als iemand van wie u hulp verwacht, dergelijke bewoordingen tot u richt, hebt u dan nog de moed om het niet op te geven om te blijven verwachten ?
Deze vrouw ging "door het slijk" omdat haar liefde voor haar dochter groter was dan haar afkeer voor zo'n behandeling door Jezus. Als laatste argument wierp ze de schitterendste pleidooi ooit door iemand naar voren gebracht, in haar geloofstrijd en laatste hoop en richtte dit tot Jezus, haar enige Hoop op hulp en redding voor haar dochter. Dit is werkelijk eminent en tegelijkertijd ook beschamend voor de Joodse omstanders !
En dat liet Jezus ook blijken toen Hij zei: "O vrouw! groot is uw geloof; u geschiede, gelijk gij wilt." En haar dochter werd gezond van diezelfde ure.(Statenvertalingversie)

Lieve vriend of vriendin, die dit leest, ook voor jou is er uitkomst in je nood. Pleit dan tot God, zoals deze vrouw ons tot voorbeeld werd. Laat Gods Geest je helpen hoe je je verzoek tot God het beste kunt formuleren. Vraag Hem om wijsheid en inzicht in jouw beroerde situatie. Misschien sta jij ook net zoals ik met je rug tegen de muur. Maar blijf onwrikbaar vertrouwen op je Goede Herder en Gids in dit leven ! Geef niet op ! Maar gebruik ook geen onnodige woorden(omhaal van woorden). Leg al je problemen aan God voor, zoals je dat zou doen bij een vertrouwenspersoon of liefdevolle vriend, of aan je hulpverlener of dokter. Verwacht ook een antwoord van God ! Immers een gebed is EEN GESPREK OF DIALOOG MET GOD..
Blijf heel dicht bij Hem, schuil bij Hem. Voel je geborgen bij Hem ! Ervaar hoe Zijn vrede door je heen stroomt als een pijnverzachtend medicijn.

Moge God jou/u zegenen en je helpen ! Wil je ook voor mij bidden, zoals de Sidonitische vrouw tot Jezus pleitte voor haar zieke dochter ? Ik wil je ook graag helpen, maar ik kan alleen voor je bidden en heb geprobeerd om ook jou te bemoedigen en met jou hetgeen God mij onderwezen heeft, te delen. Bedankt alvast dat je ook voor mij wil bidden. Dank dat we schouder aan schouder met elkaar ons door dit leven heen mogen slaan, met de hulp van God !

Aangepast door Sijim - 05 Jul 2010 om 08:46

IP IP gelogd
Sijim
Berlian
Berlian

Quote Sijim Beantwoordbullet Geplaatst op: 22 Jun 2010 om 19:03
Causale Verbanden en Wereldideologie(en).

Het 'Oog van Horus'logo in een 1 US Dollar-bankbiljet

Het woord "Loge" is niet alleen een bepaalde rij stoelen in een bioscoop of schouwburg maar is ook wel de aanduiding voor het kantoor van de VOC.
Niet zo’n opmerkelijke naam overigens, omdat de meeste bestuursleden, net zoals veel topmensen uit het bedrijfsleven en de politieke top, tegenwoordig, lid waren van de wereldwijd vertakte semi-religieuze orde der Vrijmetselaars. Deze semi-religieuze beweging is uitgesplitst in "loges", een benaming voor de 'societeit' waarin de leden (meestal mannen) geregeld bijeenkomen. Er zijn sinds een aantal jaren ook al 'vrouwenloges'.
In 1734 ontstond deze beweging in Nederland. In Jakarta staat nu nog steeds een monumentaal gebouw als herinnering dat daar in het verleden een 'loge' van de Vrijmetselaars resideerde. Overigens heeft de charitatieve ‘Lions-club’ ook haar wortels in de Vrijmetselaars. Eén van de bekendste logo’s van de wereldwijd vertakte Vrijmetselaars is het Egyptische hierogliefen-symbool: het oog van Horus. Dit logo staat o.a. ook op het Amerikaanse 20-Dollarbiljat. Andere logo’s zijn: de zandloper en de combinatie van een passer en een winkelhaak. Hoofddoel van de vrijmetselaars is om vanuit het “AL” te werken aan je eigen bewustwordingsproces. Men gaat dan uit van een gelijkheids- en vrijheidsbeginsel. Net zoals bijvoorbeeld het ideologische beginsel tijdens de Franse revolutie: “Fraternité, Egalité et Liberté.”(Robespierre was duidelijk ook een ‘verlichte’). Ook onze politieke VVD-partij kent deze beginselen *). Heel duidelijk wordt het dan, dat ook president Sukarno tijdens zijn studiejaren door deze beginselen werd geïnspireerd en zo de basis legde voor de ‘Pancasila’. Nu wordt het ook duidelijk dat veel Indonesiers niet geloven in de practische haalbaarheid van deze beginselen waarop hun nationale ideologie is gefundeerd. De praktijk onderbouwt deze stelling, ook al wordt de pancasila er dagelijks in de scholen ‘er in geramd’. Zelfs in een krantenartikel(PR 160309) wordt door Prof. Dr. Sunaryo Kartadinata de belangrijkheid van de Pancasila nog eens onderstreept en dient opnieuw aan het volk onderwezen te worden. Een Aziaat heeft nu eenmaal andere (culturele) opvattingen over dit soort beginselen. Eén van de oprichters van de Volkerenbond, wat later de VN werd, is Alger Hiss, die ook net zoals veel van zijn collega’s Vrijmetselaar(ook wel Rozekruizer) was. De Vrijmetselaars-gilde begon ooit in Londen met de bouw van een bekende kathedraal al beweerde David Stevenson dat waarschijnlijk omstreeks 1600 er in Schotland al tekenen van het bestaan van deze principes aanwezig waren. Waarschijnlijk werd de hoofdarchitect van dit beroemde gebouw, in London, ‘geïnspireerd’ en hij besloot dat zijn gilde de heilige plicht had deze kathedraal af te bouwen met de beste inzet. Niet God was degene die toezag op de bouw, maar een ‘bovennatuurlijke kracht’, het “Al” dat werd verzinnebeeld door het ‘Oog van Horus’. Ook de beroemde veelzijdige kunstenaar Michelangelo was al een overtuigde ‘verlichte geest’, getuige het zelfde Egyptische symbool dat in sommige van zijn werken te vinden is. Toch waart in Indonesia heden ten dage een identieke geest onder een andere naam, maar wel met doelstellingen, die in grote lijnen overeen komen met die van de ‘verlichte’ Vrijmetselaars. Het komen tot een wereldwijde broederschap of orde. In Indonesia zijn het namen zoals o.a. de Banjuwangi-beweging en een beweging die beweert dat vanuit Java ooit de hele wereld beheerst zal worden door een centrale regering. – Zelf heb ik met deze mensen contact gehad. Ook binnen de kratonmuren in Jogjakarta is men niet wars van deze ‘verlichte’denkbeelden. Maar ik mocht mij van God daar niet verder mee inlaten. Een ring die ik spontaan van één van de eerbiedwaardige hoogwaardigheidsbekleders aan het Kratonse, aan de vinger geschoven kreeg, verdween(dezelfde dag dat ik hem kreeg) op heel mysterieuze wijze. Dit vond plaats in 2003 in Jogjakarta (in het Ibishotel). Overigens is uit de Indonesische geschiedenis genoegzaam bekend dat de Javaanse Sultans de Islam voor hun ‘doeleinden’ hebben gebruikt en het een ‘Indonesisch karakter’ hebben gegeven.
*) De beginselen zijn in het algemeen naast het gelijkheidsprincipe: Vrijheid van godsdienstbeleving(maar wel een soort geheime eedaflegging tijdens het ‘intrede-ritueel’ van een nieuw lid); het streven naar individuele verantwoordelijkheid welke wel gekoppeld is aan een toewijding tot het welzijn van de hele gemeenschap. De vrijmetselaars vinden een geestelijke groei en bouw aan je eigen karaktervorming ook heel belangrijk, dit is het streven naar veelzijdige en harmonische ontwikkeling van de mens en de mensheid. Hoe belangrijk dit is en hoe haalbaar is nog de vraag, aangezien de vrijmetselaars, ondanks hun sleutelposities in de wereld nog steeds niet hebben kunnen verbeteren. Ook al bedienen ze zich van bepaalde ‘instrumenten’ zoals symbolen en ritualen.

De verbetering en het werken aan deze verbetering wordt pas effectief wanneer er eerst een werkelijke geestelijke verandering in de mens plaats vindt, maar dat gaat buiten de mens om. De ware ‘verlichting’ van de geest komt alleen van Godswege door Jezus Christus. Toch dienen we wel aandacht te hebben voor de ontwikkelingen in deze wereld. Er komt inderdaad wel een ‘wereldorde’ en een wereldregering, maar deze is niet van Godswege zoals dat in de Openbaringen(Bijbel) beschreven staat voor dat het Duizendjarig Vrederijk van God(Openbaringen 20:1-6) een aanvang neemt.
Die periode wordt ook wel "het tijdperk van de Antichrist" genoemd. Er zal dan een wereldregering zijn, waarvan het centrum zich in het nu 'labiele Europa' bevindt. Daarom juist wijzen alle tendenzen er op dat er juist vanwege deze verzwakking in de Europese Unie, een beweging (reeds) op gang wordt gebracht, om de in een soort stuiptrekking de machten samen te bundelen. En uiteraard zal net zoals in de Verenigde Staten, een federaal gezag komen met.. en federale leider (die zich intussen al aan het voorbereiden is).
Met een stalen hand probeert hij de wereld te overtuigen dat er een wereldgezag nodig is.
Nu al zijn er wereldwijd al internationale samenwerkingsorganisaties (NAM, ASEAN, OPEC, VN, etc.) die allen binnenkort worden samengebundeld om globaal een machtsevenwicht te creeeren.
Aan de weg naar een wereldbestuur wordt al flink geplaveid. Het zal niet lang meer duren of alle stukken vallen als een legpuzzel in elkaar.
Nee, ik ben niet profetisch aangelegd, ik heb alleen nuchtere blik op de werelbeschouwing en ben me er heel goed van bewust dat al deze trends een doel hebben, die in de Bijbel al een paar duizend jaren geleden voorzegd werd.

Niet de Islam is het grootste gevaar dat de Europese Unie bedreigt, maar het gevaar komt uit Europa zelf, want dat is de bakermat van de Antichrist en het antichristelijk denken. Natuurlijk moeten we de bewegingen Islamitische fundamentalistische organisaties niet bagatelliseren. Maar we moeten ons anderzijds daardoor niet laten misleiden, voor de werkelijke gevaren, die plotseling "geheel onverwachts" zullen opdoemen. Er wordt een meesterlijk spel gespeeld op het schaakbord van de wereld !
It is just a matter of time ! Maar houdt wel de ogen geopend, want je kunt deze beweging niet stopzetten.
Blijf dicht bij God leven en laat je vernieuwen door Zijn aanraking ! Bij Hem zijn we veilig, want Hij is onze Grote Goede Herder !

Het 'Oog van Horus'-symbool in hierogliefenafbeelding.

Aangepast door Sijim - 22 Jun 2010 om 20:01

IP IP gelogd
Sijim
Berlian
Berlian

Quote Sijim Beantwoordbullet Geplaatst op: 31 Mei 2010 om 08:19

Eucharistieviering – Heilig Avondmaal – Breken van het Brood.

Toen op 20 Juli 1969 de Apollo 11 op het maanoppervlak landde sprak de astronaut Neil Amstrong de beroemde woorden: “That’s one small step for a man; One giant leap for mankind.”. Maar weinig mensen weten dat op de maan voor het eerst het Heilige Avondmaal werd gevierd. Collega Buzz Aldrin had aan boord van de maanlander een klein “Communie-setje” meegenomen, die zijn kerk voor hem had toebereid. Aldrin zond een radioboodschap uit waarbij hij de luisteraars vroeg om deze momenten van de dag te overdenken en er voor te bedanken. Daarna tijdens de radiostilte goot Aldrin de wijn in een zilver bokaaltje en las daarbij het Bijbelgedeelte: “Ik ben de Wijnstok en jullie zijn de ranken. Hij die in Mij blijft en Ik in hem, draagt veel vrucht.”(Johannes 15:5). En in stilte dankte hij God en nam deel aan het Brood en dronk uit de beker.

In veel ‘gevestigde kerkgemeenschappen’ (Rooms Katholieke Kerk, Protestantse kerkgemeenschappen, Evangelische, Adventisten, Pinkstergemeenschappen, e.v.a.) wordt periodiek een “traditioneel ritueel” gehandhaafd wat bekend staat als de Heilige Avondmaalsviering, Eucharistieviering (H. Communie), het Breken van het Brood en het drinken van de wijn.
Vergeef me als ik in mijn aanduiding van dit gebruik mij ‘onheilig’ zou hebben uitgedrukt. Immers dit gebruik wat al een paar duizend jaar in de meeste Christelijke godsdienstige gemeenschappen wordt gevierd, is een heilig gebeuren. En waarom is het heilig, en wordt het altijd met eerbied uitgevoerd ?

Vlak voor dat Jezus Christus werd gekruisigd, hield hij met Zijn discipelen een maaltijd in de avonduren. Toevalligerwijze vond dit plaats op een tijdstip dat de Joodse bevolking naar traditioneel gebruik het Pascha vierde. Met het Paschafeest, immers gedenken zij dat God hen onder leiding van Mozes uit de slavernij in Egypte heeft verlost.
Bij het Paschafeest wordt een éénjarige geitebok of ram, wat “gaaf” is (onbeschadigd en gezond) geslacht en gebraden. Daarbij worden dan ongegiste broden met bittere kruiden gegeten.
U kunt dit lezen in Exodus 12 vers 1 t/m 10. Het is belangrijk dat we als Christen enige achtergrondinformatie hebben over de Heilige Avondmaalsviering. NB. Ik duidt in dit verdere leesstuk de Eucharistieviering aan als H. Avondmaalsviering vanwege mijn Evangelisch Christelijke achtergrond, ook al was ik van 1947 tot 1959 Protestants opgevoed en van 1959 tot 1974 lid van de Rooms Katholieke Kerk.

Jezus Christus wilde met Zijn discipelen aan de vooravond van Zijn lijden dus ook Pascha vieren. Maar het zou een heel bijzondere avondmaaltijd worden. Ten eerste kwam tijdens deze maaltijd aan het licht dat Judas Iskariot, de penningmeester van het groepje van Jezus Christus verraad had gepleegd. In het 26ste hoofdstuk van het Evangelie van Mattheus is vermeld dat Judas een deal had gesloten met de overpriesters in Jeruzalem om Jezus aan hun over te leveren. Je zult zo iemand maar hebben onder de mensen van wie je denkt dat ze “heel dicht bij je zijn en met wie je een hechte vriendschapsband denkt te hebben.” Ik ga daar verder niet op in.
Tijdens deze traditionele (en religieus getinte) maaltijd deed Jezus Christus iets heel ongewoons. In het 26ste hoofdstuk van het Evangelie van Mattheus staat vanaf het 26ste tot en met het 29ste vers:
En terwijl zij aten, nam Jezus een brood, sprak de zegen uit, brak het en gaf het aan Zijn discipelen en zei: “Neemt en eet, dit is mijn lichaam.” En daarna nam Hij een beker(kelk) en sprak de dankzegging uit en gaf hun die en zei: “Drinkt allen daaruit. Want dit is het bloed van mijn verbond, dat voor velen vergoten wordt tot vergeving van zonden. Maar ik zeg u, Ik zal van nu aan voorzeker niet meer van deze vrucht van de wijnstok drinken, tot op die dag, dat Ik haar met u nieuw zal drinken in het Koninkrijk van Mijn Vader.”
Parallelteksten zijn: Exodus 24:8; Marcus 14:22-25; Lucas 22:14-20; 1 Corinthiërs 10: 16-21; 1 Corinthiërs 11:23-25;

Het horen van deze opmerkelijke uitspraken van hun Meester(Jezus Christus) wekte bij alle discipelen en iedereen die voor het eerst geconfronteerd wordt met dit allerheiligste “kerkgebruik” veel verwondering, al staat het niet vermeld.
In het 24ste hoofdstuk van Exodus lezen we dat Mozes op een speciaal altaar aan de voet van de berg Horeb er bloed (uit een bekken) op sprenkelde en de inhoud van het “boek des verbonds” voorlas aan het volk (ca. 1,5 miljoen zielen).
En eenstemmig verklaarde het volk: “Alles wat de Here gesproken heeft, zullen doen en daarnaar zullen wij horen.” (Daarmee gaven ze aan dat ze accoord gingen met de inhoud van het verbond en.. hun leven er naar zouden richten.). Daarna nam Mozes het bloed en sprengde het op het volk en hij sprak daarbij: “Zie het bloed van het verbond dat de Here met u sluit, op grond van al deze woorden.”

Het drinken van wijn tijdens de Heilige Avondmaalsviering wordt door Jezus eveneens beschouwd als een verbondssluiting. In sommige kerken wordt de Eucharistieviering dan ook de “Verbondsmaaltijd” genoemd. Maar Jezus zei er nog meer over ! Zijn bloed dat uit al Zijn wonden vloeide (hoofd, rug, handen, voeten, borst) is vergoten tot “vergeving van zonden”.
Het drinken van de wijn tijdens de Heilige Avondmaalsvoering herinnert ons elke keer weer aan het feit dat God een verbond (zelfs meerdere verbonden) met de mens heeft gesloten en.. dat we door het vergoten bloed bij het persoonlijk offer dat Jezus Christus voor ons bracht, vergeving van zonden mogen ontvangen. En dat is niet eenmalig. Telkens wanneer wij(als Christen) gezondigd hebben mogen we bij God komen en ons innerlijk laten “reinigen” door Zijn bloed. Lees dat maar in de Eerste brief van de apostel Johannes, eerste hoofdstuk, de verzen 5 t/m 2de hfdst vers 2. Let op dat Johannes dit niet schreef aan onbekeerden maar aan.. Christenen.
Er zijn namelijk veel Christenen die denken dat wanneer je na je bekering (en bewustwording van het kindschap Gods) zondigt dat je geen vergeving kunt ontvangen en dat je alsnog voor eeuwig verloren bent (ze maken het nog erger, dat je dan de hel in gaat).
God weet in Zijn grote liefde dat geen een mens in staat is om perfect naar Zijn wil te leven. Dus wees niet ontmoedigd lieve vriend of vriendin die dit leest, maar weet dat God genade geeft, als je “gestruikeld (in zonde) bent. Laat jezelf opnieuw reinigen in het bloed van Jezus Christus! Maar streef er wel naar om je meer er meer te richten naar Gods wil en besef dat ook daarvoor God Zijn Heilige Geest heeft gegeven om te helpen en te leiden in dit leven, in het proces van “heiligmaking”. Volmaakt en volkomen zondeloos zijn we pas in de hemel ! Ook als je denkt dat je perfect leeft, moet ik je teleurstellen. Sorry, maar dan leidt je aan hoogmoedswaanzin. Er is geen mens volkomen perfect ! Vroeg of laat ‘struikel’ je en weg is al de zogenaamde perfectie die je met (vaak veel) moeite hebt opgebouwd. En dan leer je dat je zonder Gods hulp als mens niets voorstelt.
God ziet ons aan zonder zonden, maar alleen omdat Hij ons in Christus Jezus genade op genade schenkt door Diens bloed !
Bovendien wordt het bloed van Jezus Chritus ook beschouwd als de “losprijs” om een mens uit de slavernij van Satan te kopen.
Er zijn ook Christenen die geloven dat het bloed van Jezus genezing betekent. Dat is waar, mits je dat ziet in het licht van de geselingen(striemen) die Jezus Christus opliep. Lees in dit verband Jesaja 53: 5. Ook geloven veel Christenen op soms wat “extreme wijze”(sorry ja) dat het bloed van Jezus ons bijzondere bescherming biedt. De Amerikaanse evangelist T.L. Osborn heeft daar ooit een boek over geschreven. En de Evangelist-componist Johannes de Heer schreef een vertaling van een lied dat wij uit zijn liederenbundel kennen als “Daar is wonderbare kracht in het bloed van het Lam.” (lied nr. 542)
NB. V.w.b. het verbond. Wie kent niet het ‘bloedbroederschapsverbond” bij de Indianen. En bij sommige Afrikaanse stammen wordt een verbond gesloten door bloed van twee partners met wat wijn te vermengen en er allebei van te drinken. Bloed heeft dus een bijzondere symbolische betekenis voor veel wereldvolkeren. Bovendien is bloed de drager van stoffen die noodzakelijk zijn voor het leven van zowel mens als dier. Bij een ongeval zullen medische hulpverleners altijd zorgen dat de bloedcirculatie “gestabiliseerd” wordt of op gang wordt gebracht, wanneer deze is gestopt.
In bloed zit het vermogen om vijandelijke stoffen of mechanismen die het lichaam zijn binnengekomen te bestrijden (immuniteitssysteem) en een wond te “dichten”.

Het “breken van het brood” tijdens de Eucharistieviering (in de RK-liturgie gebeurt dat tijdens de Heilige Mis in het gedeelte wat de “Consecratie” heet. In Protestantse kringen betekent Consecratie het zegenen van het brood en de wijn bij de Avondmaalsviering.
Jezus Christus zei over het brood dat dit Zijn lichaam is. Waarom hechtte Hij daar zoveel waarde aan ? Brood, wat een niet-biologisch product is, is bereid van meel, wat een graanproduct is. En graan wordt geoogst van een akker. De boer bewerkte het land, bemestte het eventueel en zaaide het graan. De zon, de regen doen daarna het overige werk. En de boer GELOOFT (zeker weten) dat de natuur er voor zorgt dat de korenaren hem een overvloedige oogst zullen geven. Dat duurt een tijdje en daar is geduld voor nodig. Zo is het ook met de geestelijke groei van een mens.
Het bijzondere is dat Jezus Christus, God zelf Zijn goddelijke luister ooit heeft afgelegd en Zich liet zaaien in de aarde. In dit geval werd hij geboren uit een maagd genaamd Maria. Het Kindje Jezus groeide op tot een volwassen man. En dat duurde ongeveer dertig jaar, waarna hij pas begon als rondtrekkende prediker.
Ziet u nu het verband tussen brood en Jezus Christus ? Zijn leven werd tot een levend “brood” voor Zijn landgenoten (en later voor de andere wereldbewoners die in Hem zouden gaan geloven).
Brood is voor veel volkeren, volksvoedsel nummer één. Dat is het in veel landen rondom de Middenlandse Zee, en dat was/is het ook in Israël.
Brood is dus een “elementaire” voedselzegen voor de mens. Bij Zijn leven verrichtte Jezus tweemaal een voedingswonder voor mensenmenigtes van niet minder dan 5.000 personen. In de Bijbel wordt dat “de wonderbaarlijke broodvermenigvuldiging” genoemd. Als toespijs werd tijdens die twee “evenementen” ook voor vis gezorgd door de Heiland. God houdt overal rekening mee !

In geestelijke betekenis werd Zijn lichaam tot zegen voor de mensheid, omdat Zijn lichaam werd gepijnigd (gegeseld, met doornen en spijkers doorboord en daarna doorstoken met een lans). Denk aan het deeg dat in een oven aan extreem hoge temperatuur wordt blootgesteld.
In Jesaja hoofdstuk 53 (vers 3 t/m 5), werd profetisch geschreven over Jezus Christus.
“Hij was veracht en van mensen verlaten, een man van smarten en vertrouwd met ziekte, ja als iemand, voor wie men het gelaat verbergt; Hij was veracht en wij hebben Hem niet geacht.
Nochtans, onze ziekten heeft Hij op Zich genomen, en onze smarten gedragen; wij echter hielden Hem voor een geplaagde, een door God geslagene en verdrukte.
Maar om onze overtredingen werd Hij doorboord, om onze ongerechtigheden verbrijzeld; de straf die ons de vrede aanbrengt was op Hem, en door Zijn striemen is ons genezing geworden.”

In de gedaante van God, kon Jezus Christus het bovenstaande nooit realiseren, daarvoor moest Hij mens (of een levend brood) worden. Hij voelde als mens wat het is om veracht te worden, wat het is om ziek te zijn(Hij werd bijna dagelijks geconfronteerd met zieke en geestelijk gebroken of door de duivel bezeten mensen).
De straf voor een topcrimineel (in die tijd) onderging Hij vrijwillig. Een straf door kruisiging was de vernederendste en pijnlijkste straf die een mens kan ondergaan.
De mens bedacht zulke folterende straffen. Denk maar aan hoe in oorlogen mensen elkaar behandelen. Denk aan de holocaust en het optreden van kampbeulen in de Duitse en Japanse concentratiekampen.
Al die pijnlijke en vernederende aspecten verdroeg Jezus Christus om ons mensen te redden uit de macht van Satan, Gods tegenstander en de aanklager van de mens.
Het voornaamste aspect is wel dat Hij, als mens, een straf kon ondergaan. God immers kan geen straf ondergaan. Hij is notabene de Schepper van alles ! In de eerste Johannesbrief (hoofdst. 3:5) staat duidelijk: “In Hem is geen zonde”
Maar juist daarin zien we, wat de apostel Johannes zo treffend beschreef, dat God liefde is. Lees maar in 1 Johannes 4:8.
Iemand wordt gestraft vanwege een overtreding van een wet, wettige regeling (of norm). Of je nu als mens bewust of onbewust een wet of regel overtreedt, je bent strafbaar (in wetsjargon ‘je wordt gesanctioneerd’)
Ieder mens wordt al geboren als een persoon die een straf moet ondergaan. Dat wordt in de Rooms-Katholieke Kerk, de erfzonde genoemd. Het is de ‘vloek der zonde’ die vanaf de overtreding van het eerste mensenpaar, als een “verderfelijke gen” van geslacht op geslacht aan iedere wordt “meegegeven”.
En God besefte dat de vloek die door Satans toedoen eens over de mens kwam, en waarvoor een eeuwige doodstraf bestaat, alleen opgeheven kon worden door God zelf. Maar dat kon Hij alleen door als mens die straf daarvoor te ondergaan.

Daarom lieve lezer/lezeres is het meeste waarvoor we dankbaarheid kunnen uitspreken in ons dagelijks gebed dat God voor ons deze straf op Zich genomen heeft en dat Zijn offer ook voor onze ziekten (geestelijk alswel lichamelijk) genezing heeft bewerkstelligd !
En elke keer wanneer we deelnemen aan de Eucharistieviering (Communie) of het Heilig Avondmaal, gedenken we aan wat God in liefde voor ons allemaal heeft gedaan !

Overdenk hetgeen u hier gelezen heeft en weet dat dit ook allemaal(bevrijding, redding, genezing, verlossing, strafloosheid, dagelijkse vergeving) voor u is. Moge God u zegenen !

Servus, Sijim

Aangepast door Sijim - 31 Mei 2010 om 08:51

IP IP gelogd
Sijim
Berlian
Berlian

Quote Sijim Beantwoordbullet Geplaatst op: 20 Mei 2010 om 08:01

Kain en Abel.

(Leesaanbeveling: Genesis 4:1-7; Hebreeën 11:4; 1Johannes 3:12; Judas 11; Numeri 24:22; Jozua 15:57;)

In het vierde hoofdstuk van Genesis, het eerste boek van het Oude Testament wordt een klassieke gebeurtenis beschreven van het eerste delict dat door een mens bedreven werd.
Als je zo op het eerste gezicht dit hoofdstuk leest en het analyseert dan lijkt het er op dat jaloezie ten grondslag (cq. oorzaak) aan doodslag en om preciezer te zijn moord met voorbedachte rade. Niet meer en niet minder.

Wanneer je de vetgedrukte Bijbelgedeelten lees, werden er door 3 apostelen een nadere toelichting gegeven op de casus (zaak) Kain en Abel.
Overigens hebben de films waarin de naam van Kain (Cain) weinig of niks van doen met deze Bijbelse episode, alleen het criminele aspect werd in deze filmbewerkingen aangewend.
Voorts beschrijven de Al Quran(Koran - Al-Ma'ida (Sura 5:26-31)) en de Mormoonse geschriften nagenoeg hetzelfde Bijbelse gegeven.

Wanneer we historische gebeurtenissen beschouwen (lezen en het overdenken) zijn we geneigd om de tijdfactoren hierin over het hoofd te zien. Dat wil zeggen, dat er in de beschrijving van een bepaalde historische gebeurtenis een grote tijdsperiode heeft plaatsgevonden, tenzij er uitdrukkelijk beschreven staat dat een gebeurtenis bijvoorbeeld van de ene op de andere dag heeft plaats gevonden.
Zo is het ook met dit door Mozes vastgelegde verslag van de broedermoord die Kain had bedreven.
Voor de lezers die (nog) niet over een Bijbel beschikken volgt hier de plot in de chronische volgorde zoals beschreven in Genesis hoofdstuk 4:

Eva, de vrouw van Adam, baarde achtereenvolgens 2 zonen. De eerste was Kain. En daarover zei ze (een oosterse gewoonte bij zo’n blijde gebeurtenis): “Ik heb een man van de Here verkregen.”(Statenvertaling). Vreemd genoeg zegt ze niets na de geboorte van Abel (Habel).
Kain werd landbouwer en Abel werd schaapsherder.
Op een dag bracht Kain van de opbrengst van zijn land(akkers) een offer aan God.
Ook Abel bracht een offer van zijn schaapskudde en koos daarvoor het beste van de eerstgeboren lammeren.
God zag deze dankoffers aan, maar sloeg geen acht (had geen waardering) voor het offer van Kain, wel op dat van Abel. (NB. Houdt wel in het oog dat God niemand met enig ‘aanzien des persoons’ behandelt.. zonder daar een bepaalde reden voor te hebben !)
Kain werd daarover verbolgen (kwaad), maar God sprak hem daar persoonlijk op aan en vroeg waarom ben je zo kwaad en straal je ook boosheid uit. (in een illustratie van de kunstenaar James Tissot wordt Kain afgebeeld als een Ezau-figuur met rode haren en een donker gezicht, terwijl hij zijn broer Abel afbeeldt als een bleek, zwak figuur, die weerloos door zijn broer naar de moordplaats wordt gesleurd.)
God probeerde Kain te overtuigen dat zijn houding (niet direct t.a.v. de intentie van zijn offer) niet goed was. Kennelijk had Kain al een soort slechte inborst.
Maar Kain slaat geen acht op Gods waarschuwing en advies, en gaat door met zijn plan om zijn broer van het leven te beroven. En zo bracht hij op een dag zijn plan tot uitvoering.
Ook hierna roept God Kain ter verantwoording. Net zoals nadat Adam en Eva tot zonde vervallen waren door hun daad van ongehoorzaamheid, en God hen riep (want ze hadden zich verscholen) en vervolgens hen verantwoording vroeg voor hun daad(van ongehoorzaamheid), zo ook vroeg God aan Kain: “Waar is je broer Abel ? “ En quasi onschuldig antwoordde Kain: “Ik weet het niet, ben ik mijn broeders hoeder ?”(ben ik verantwoordelijk voor hem ?)
Rethorisch vraagt God aan Kain: “Wat heb je gedaan ?” En dan spiegelt God hem de consequenties of gevolgen van zijn daad voor. In wat andere bewoordingen zegt God dat het bloed van Abel om vergelding vraagt. Het bloed van Abel had de grond doordrenkt en daarom werd Kain vervloekt en zou de aarde(grond) hem niet meer overvloedige opbrengsten geven als voorheen.
NB. Woorden van gelijke strekking sprak God ook uit tot Adam en Eva, nadat ze gezondigd hadden. Je mag stellen dat waar zonde heerst, er geen zegen is en goede kwaliteit van het leven moeizaam verkregen wordt of significant minder is.
God zei het zo tot Kain: “Wanneer je je land bewerkt zal de grond je niet meer het volle vermogen (aan opbrengst) geven en.. je zult gedurende je leven (onrustig) ronddolen en zwerven. Misdadigers kennen immers geen rust omdat hun geweten hen voortdurend aanklaagt.
En Kain komt tot de overtuiging en beaamt dit en zei tot den HERE: “Mijn misdaad is groter, dan dat zij vergeven worde. Zie, Gij hebt mij heden verdreven van den aardbodem, en ik zal voor Uw aangezicht verborgen zijn; en ik zal zwervende en dolende zijn op de aarde, en het zal geschieden, dat al wie mij vindt, mij zal doodslaan.”
Maar God is genadig en antwoordde hem: “Daarom, al wie Kain doodslaat, zal zevenvoudig gewroken worden! “
En de HEERE bracht een teken op Kain aan opdat niemand die hem tegenkwam hem zou doden. (Dus geen oog om oog of tand om tand !)

Veel mensen vinden het onrechtvaardig dat God in eerste instantie geen acht sloeg op Kain’s offer. Dat is ten dele waar, maar mensen die dat vinden, moeten ook verder lezen en niet alleen maar stil blijven staan bij de eerste indruk die ze hebben van Gods houding ten opzichte van Kain. Gods houding heeft ook beslist niet te maken met de werkintensiteit of ijver van de beide broers. Ze moesten er allebei hard voor werken. De een moest zijn land bewerken en de ander was dagelijks bezig om zijn kudde naar grazige weiden en rustige wateren te voeren en deze te beschermen.
De Here keek naar het innerlijk van de beide broers. Of Kain altijd een slechte inborst had beschrijft Mozes niet. Kain werd misschien door zijn ouders meer als een zegen beschouwd, getuige de uitspraak van zijn moeder Eva, bij diens geboorte. Maar of hij daarom verwend werd en/of meer ouderlijke aandacht kreeg dan zijn jongere broer staat ook niet beschreven.

Dat God geen acht sloeg op zijn offer kan ook te maken hebben met het feit dat God een mens wel eens op de proef stelt om redenen dat Hij wil weten hoe toegewijd en serieus een mens is in zijn relatie tot Hem.
Vaker echter laat God een mens “zijn/haar leven leven” in een soort bepaalde vrijheid van handelen en wordt het levenspatroon van een mens gevormd door de leef- en werkomgeving en hoe een mens daarop reageert.

Illustratie van James Tissot.

In het geval van Kain werd deze zo jaloers op het negeren van God ten aanzien van zijn offer, dat hij daarbij zijn emoties niet kon beheersen en zo kwaad werd dat het zelfs van zijn gezicht was af te lezen.
Let wel dat God weliswaar geen acht sloeg op zijn offer, maar dat God hem beslist wel aandacht schonk en Hem in vaderlijke en wijze liefde aansprak en Kain vroeg waarom hij zo kwaad was.
God is niet als een mens dat Hij iemand onmiddellijk met verwijten overlaadt en er direct daar bovenop met beschuldigingen aanklaagt. Zo behoren ook wij niet met anderen, die een negatief gedrag uitstralen, om te gaan. Er is altijd een reden waarom iemands gedrag zus of zo is.
Geef een mens de kans door vraagstelling (dat leert men ook als een instrument in de psychologie) waarom zijn/haar gedrag afwijkt van wat als “normaal” beschouwd wordt.
God “spiegelt”(term uit de psychotherapie) Kain’s houding en doet dat op meesterlijke wijze. In de (her)opvoedingsmethodiek of de pedagogie past men dit principe in de genoemde volgorde ook toe.
•     [Eerst ‘benoemen’ wat het gevolg is van een normaal en/of goed gedrag;
•     Dan laten zien wat de gevolgen (meestal kunnen) zijn van een verkeerde houding of afwijkende, negatief gedrag;
•     Dan iemand de keuze laten maken door op grond van de waardigheid (dignity) van de persoon te vragen of dat hij/zij zich liever laat beheersen door zijn/haar omstandigheden of dat de persoon zijn/haar waardigheid wil behouden door een krachtige houding ten aanzien van de omstandigheden die bij hem/haar in eerste instantie negatieve reacties oproept.

Beschouw ook het reactiegedrag van Kain op Gods therapeutische woorden !
Kain wilde zich niet laten overtuigen of zich door God laten helpen ! Zijn hart was gevuld met wrok ten opzichte van God en zijn broertje. Hoe lang Kain rondgelopen heeft met zulke gedachten sinds hij bemerkte dat God zijn offer negeerde, staat niet beschreven. Wel weten we uit de psychologie van de mens dat niet alleen liefde en genegenheid een groeiproces is, maar ook wrok of bitterheid !

Elk weldenkend mens (with a common sense) zal op een negatieve gebeurtenis die hem/haar persoonlijk raakt, emotioneel reageren, maar het is niet altijd zo dat men een emotionele reactie direct vertaalt in het uitvoeren van een verdedigingsactie met geweld. Vaak wel met verbaal geweld ! Alleen bij labiele (geestelijk onevenwichtige) personen kan men direct reactief (fysiek)geweld verwachten of wanneer er direct levensbedreigend gevaar aanwezig is !
Dat was bij Kain dus niet het geval. Over het algemeen zijn agrarische mensen “rustig van aard”. Maar verontschuldig mij als u deze laatste uitspraak als een vooroordeel of “etiketering” van een bepaalde bevolkingsgroep opvat.
Kain had net zoals veel mensen een probleem met het “beheersen van het gedachtenleven”. Ik noem het ook wel “gedachten-management”.
Wanneer gedachten niet onder controle gehouden (kunnen) worden, nemen ze een loopje met u. Nee, er staat niet direct een duiveltje op uw linkerschouder om slechte dingen in te fluisteren. Wij mensen zelf moeten niet toestaan dat wij ons laten meeslepen door onze negatieve bespiegelingen of gedachten als een reactie op een onprettige gebeurtenis !
Bij primitieve mensen is dit vaak wel het geval. Hun rationeel gedrag is te verklaren uit de mate waarop ze geestelijk (niet)zijn geevolueerd.

Misschien had Darwin wel een beetje gelijk als hij beweert dat mensen van dieren afstammen. Waarschijnlijk had hij teveel aandacht beschouwd aan het soms dierlijk aandoende gedrag van bepaalde mensen. Nee mensen, laten we alsjeblieft niet vervallen tot zo’n ‘natuurgedrag’.
God heeft ons geschapen “naar Zijn beeld en gelijkenis” en heeft ons daarmee ook een waardigheid gegeven die ver boven het gedrag van dieren staat.

Ik vertel mensen die voortdurend in geestelijke problemen zitten om te proberen bepaalde gedachten in een ander daglicht te zien en vooral NIET TE SPELEN MET GEDACHTEN, want dan speel je met vuur !
Elke motivator of het nu Emile Ratelband(Tjakkaah) of de Indonesische Mario Teguh(Golden Ways of Life) is, leert dat postieve veranderingen in het leven van een mens beginnen met OP EEN POSITIEVE MANIER ANDERS TEGEN HET LEVEN EN AL HAAR ASPECTEN TE KIJKEN !
Nee, ik ben geen promotor van NLP(Neuro Linguïstic Porgramming) o.i.d. of een fan van Norman Vincent Peale. Ik hou me liever aan Gods “verbeterprincipes”, die min of meer bevestigd worden in een aantal principes van de psychologie. Hou me ten goede dat ik deze principes beslist niet afkeur. Ze helpen of hebben veel mensen (ook mij - met 'Toegepaste Psychologie') geleerd om positiever in het leven te staan. Maar voor mij is God onbetwist de beste Motivator en Therapeut om mensen te genezen en hen weer in een ‘normaal’ levensgareel te brengen.
De Psalmen en daaropvolgend de Spreuken zijn Bijbelse geschriften waar geen enkele therapeutische behandelmethode of verhandeling daarover, tegen op kan.

Kain wist niet wat wij nu (behoren te) weten over gedrag en gedragstherapie, daarom sprak God hem persoonlijk aan. Maar hij weigerde om op Gods hulp in te gaan en werd slachtoffer van zijn houding en de besluiten die hij voor zichzelf nam.
En ook hier zien wij Gods liefde en barmhartige genade dat God hem toch in bescherming neemt door op zijn lichaam een soort visueel teken aan te brengen die moest voorkomen dat iemand hem zou vermoorden.
Ook wij zijn als kinderen van God getekend door het bloed van Gods Zoon Jezus Christus. We zijn weliswaar niet gevrijwaard van ziekte of doodslag en andere onaangenaamheden in het leven, maar we staan sterk in Gods schoenen. We zijn nu eenmaal “niet meer dan de Meester”, dus wat Jezus Christus overkwam, kan ook ons overkomen. Maar, wel zijn we meer dan overwinnaars in elke levenssituatie (Romeinen 8:37) mits we bereid zijn om onze gedachten te hervormen naar die van God (lees bijvoorbeeld Romeinen 12:2 – “U moet u zelf niet aanpassen aan deze wereld, maar veranderen door uw gezindheid te vernieuwen, om zo te ontdekken wat God van u wil en wat goed en volmaakt en Hem welgevallig is.” (Nieuwe NBG-vertaling)

Moge de Here God u die dit leest zegenen met wijsheid in het nemen van beslissingen die voor u een positieve wending in uw leven kunnen betekenen !
Uw dienstknecht: Sijim

Aangepast door Sijim - 20 Mei 2010 om 08:45

IP IP gelogd
Sijim
Berlian
Berlian

Quote Sijim Beantwoordbullet Geplaatst op: 13 Mei 2010 om 21:19
13-5-2010

Hemelvaartsherdenking 2010.

[

In heel Indonesie werd vandaag ook Hemelvaart gevierd. Iedereen heeft 'voorzover het bedrijf of de dienst het toelaat' een vrije dag. Ook deze Christelijke feestdag wordt in het overwegende Moslimland gevierd en wordt op de kalender aangeduid als "Hari Merah" (Rode Dag = Algemene aadnuiding voor een nationale feestdag)
Dat is toch bijzonder dat de Indonesische staat een aantal Christelijke feestdagen (ook feestdagen van andere godsdienstige stromingen) erkent.

Bij het vieren van de Hemelvaartsdag staan we stil bij een aantal aspecten ervan.
Als we het gedeelte uit de Bijbel lezen, waar een verslag staat over de Hemelvaart (Handelingen der Apostelen hoofdstuk 1), dan vertelt de apostelschrijver en dokter Lucas (een van de vier schrijvers van de Evangelien) een aantal dingen aan Theofilus, een van de nieuwe discipelen.
*) Jezus Christus had voor Hij werd opgenomen in de Hemel de apostelen uitgekozen door en met de hulp van de Heilige Geest van God. Daarbij had Hij hen opdrachten gegeven, waarvan er een inhield dat de discipelen in de wereld moesten trekken met de volgende woorden:
"Ga dus op weg en maak alle volken tot Mijn leerlingen , door hen te dopen in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest en leert hen dat ze zich alles wat Ik jullie heb opgedragen moeten houden (en in praktijk moeten brengen); Ik ben met jullie, alle dagen tot aan de voltooing van deze wereld."

Dat Zijn geweldige uitspraken, beloften of toezeggingen die de Here daar deed.
In concreto gaat het er om dat wanneer iemand tot bekering komt (nadat hij/zij tot geloof is gekomen omdat hij/zij en er ten stelligste van overtuigd is dat Jezus Christus ook voor hem/haar "alles heeft volbracht" Dat die persoon:
a. Eerst gedoopt moet worden;
b. Onderricht moet ontvangen en zich er voor moet openstellen, om het geleerde ook in praktijk te brengen.
c. het discipelschap vormt een onderdeel van de persoonlijke training om zich ervan bewust te worden wat zijn/haar relatie tot God en medemens is.
Immers "liefde" is een proces waarin men leert en het geleerde ook in praktijk brengt.

Jezus Christus had in de paar jaar voor zijn dood en opstanding veel dingen aan zijn discipelen geleerd (onderwezen). En nu moesten Zijn dicpelen dit op hun beurt aan de pasbekeerde aspirant dopelingen leren.

Maar eerst moesten Zijn discipelen de wereld intrekken om de Evangelische boodschap van Redding en Verlossing en dat het Koninkrijk Gods nabij is gekomen, aan iedereen die gelooft (met het hart).
Immers dat was ook de kern van de boodschap die Jezus zelf tijdens die 3 jaren voor Zijn dood aan iedereen vertelde.
Met dat laatste aspect was Hij heel wat bezig met zijn toenmalige discipelen. "En Hij sprak met hen over het Koninkrijk van God. (Handelingen 1:3)

Bij de een van die gelegenheden, die Hij met ZIjn discipelen doorbracht, drukte Hij hen op het hart om NIET UIT JERUZALEM te gaan, maar te WACHTEN tot dat de belofte van de Vader in vervulling zou zijn gegaan.
Die belofte hield in dat Jezus nadat HIj was opgenomen, de Heilge Geest, die ook wel DE TROOSTER genoemd wordt, zou sturen en dat ZIjn discipelen met "kacht van omhoog : extra versterking van God zouden krijgen.
Pas daarna zouden Zijn discipelen (maar ook de toekomstige) in staat zijn om onder veel tegenstand, het evangelie van Redding, Verlossing, Genezing, en de Behoudenis voor de eeuwigheid. Dan zouden ze pas met kracht en vrijmoedigheid overal van Hem getuigen kunnen zijn.

Nadat Jezus al deze woorden had gesproken werd Hij voor de ogen van de discipelen opgenomen ten hemel.

NB. In de praktijk van het verkondigen van Goede Boodschap blijkt vaak dat mensen inderdaad tot bekering komen, maar het daarbij laten zonder zich aan het onderwijs te onderwerpen, wat Jezus had opgedragen.
Bijvoorbeeld het fundamentele onderricht zoals beschreven staat in Hebreeen 6 vers 1 t/m 3

"We willen niet nog eens het fundament leggen en spreken over:
- het zich afkeren van de daden die tot de dood leiden (dode werken),
- over het geloof in God,
- de leer over het dopen en
- de handlegging, en over de opstanding der doden en
- het laatste oordeel."

Na de "ten-hemelopname" stonden er ineens 2 engelen bij de discipelen, die Jezus nastaarden. Deze mannen zeiden" Galileeers, wat staan jullie naar de hemel te kijken ? Jezus die uit jullie midden in de hemel is opgenomen, zal op dezelfde wijze terugkomen als jullie Hem naar de hemel hebben zien opvaren."

Samengevat komt het er op neer dat:
- Jezus aan Zijn discipelen opdrachten had gegeven
- Gemaand had om zolang in Jeruzalem te blijven totdat de Heilige Geest over hen was uitgestort;
- Dat Jezus op dezelfde manier als Zijn tenhemelopname zal terugkomen.

Moge de Here, de Almachtige en ten hemel opgevaren Messias u allen zegenen en aan doen met kracht van omhoog.

Aangepast door Sijim - 13 Mei 2010 om 21:30

IP IP gelogd
Sijim
Berlian
Berlian

Quote Sijim Beantwoordbullet Geplaatst op: 10 Mei 2010 om 08:01
10-5-2010      

Houden aan Gods aanwijzingen. (Bijbelse tekst: Exodus 25:1-22)

Dit is een fout plaatje ! Waarom ? Omdat de Ark des Verbonds pas na de doortocht door de Schelfzee werd geconstrueerd. De afbeelding van de Ark des Verbonds zelf klopt bijna helemaal.

Hebt u wel eens de film “Raiders of the Lost Ark” gezien waarin Indiana Jones (gespeeld door Harrison Ford) op zoek gaat naar de Ark des Verbonds ?
Natuurlijk is het een fantasieverhaal, welke speculeerde op het feit dat nergens in de Bijbel exact beschreven wordt wat er van de Ark des Verbonds geworden is, nadat de Tempel in Jeruzalem volledig met de grond werd gelijk gemaakt. Dit allerheiligste Joodse relikwie zou volgens de filmplot gered zijn uit de handen van de Romeinse ‘tempelslopers’ en via-via in andere (verkeerde) handen zijn terechtgekomen.

De constructie van de Ark des Verbonds werd door God persoonlijk aan Mozes opgedragen (lees in het Oude Testament: Exodus 25:1-22).
In het algemeen wilde God dicht bij Zijn volk zijn en wonen in de Tabernakel, een zeg maar mobiele (verplaatsbare tempel). Deze tabernakel bestond uit een grote, bijzondere tent die omheind werd door gesloten gordijnen. Die bijzondere tent werd door God zelf een heiligdom genoemd (vers 8). Binnen in die tent was een speciale ruimte die het “Heilige der Heiligen” genoemd werd. Hierin stond de Ark des Verbonds opgesteld. Deze ruimte mocht door een speciale aangewezen priester (uit de stam van Levi), slechts één keer per jaar betreden worden, wanneer deze priester dan voor de zonden van het hele volk Israël, verzoening vroeg aan God. Het hierbij behorende ritueel bestond uit het besprenkelen van de deksel van de Ark des Verbonds met het bloed van respectievelijk een stier en een bok. Ook de grond voor de Ark moest zevenmaal besprenkeld worden. Dit kunt u lezen in het Oud-Testamentisch boek Leviticus, hoofdstuk 16:11 t/m 19. Overigens werd het deksel van de Ark des Verbonds het verzoendeksel genoemd. Na de bloedbesprenkeling had God Zich verzoend met Zijn uitverkoren volk, de Israelieten.

Gods aanwijzingen: Voor de bouw van de Tabernakel, de Ark des Verbonds, het tempelgerei en de rituelen gaf God heel gedetailleerd aanwijzingen. In alle hoofdstukken m.b.t. de bouw c.q. de constructie en de aanwijzingen voor de rituelen en de daarmee betrekking hebbende offers en voorschriften, benadrukte God heel duidelijk dat Zijn aanwijzingen onverkort moesten worden opgevolgd. Zelfs de uitbesteding van deze werkzaamheden waren Gods persoonlijke keuze (Exodus 31:1-11) En ook de geslecteerde vaklieden moesten zich houden aan aan de uitvoeringsrichtlijnen zoals God die aan Mozes had opgedragen.

Bij het zoeken naar afbeeldingen van de Ark des Verbonds, kwam ik bijna uitsluitend verkeerde afbeeldingen tegen. Bij nogal wat afbeeldingen klopten de afmetingen (verhoudingsgewijs) niet, of de arken waren niet afgebeeld met vier poten. En als dat wel het geval was, dan waren de zijkanten van de ark overvloedig bewerkt met afbeeldingen of karaktertekens. En dat was immers niet naar Gods aanwijzingen. Alleen de bovenkant moest worden voorzien van een sierlijst. De afmetingen van de afgebeelde verzoendeksels zijn vaak groter dan die volgens Gods aanwijzingen (2,5 el x 1,5 el = 112,5 x 67,5 cm). M.a.w. de deksel mocht de open bovenkant van de ark niet ‘overlappen’. En in veruit de meeste afbeeldingen is dat ook niet het geval.
Het is geen kwestie van ‘pietluttigheid’ mijnerzijds, maar het valt mij op dat de makers van de replica’s van de originele Ark des Verbonds zich niet hebben gehouden aan de originele Goddelijke bouw- c.q. constructievoorschriften. Ook in getekende illustraties hebben de illustratoren wat van hun fantasie erbij gedaan.
Het gaat ons niet aan of die originele Ark des Verbonds er heel simpel er uit moet hebben gezien. Ook in de Bijbelse kunst (het afbeelden van Bijbelse onderwerpen) moeten we er niet meer van maken dan wat God voor ogen heeft en wat Hij heeft laten vastleggen.
Daarom zijn er godsdienstige stromingen die het afbeelden van onderwerpen uit godsdienstige geschriften afkeuren of zelfs verbieden.

Het is duidelijk dat ook in de diverse Christelijke stromingen mensen Gods aanwijzingen niet strikt naleven en er allerlei dogma’s en menselijk aandoende leerstellingen erbij verzinnen of verzonnen hebben, die ontsproten zijn aan typisch menselijke filosofische gedachten en opvattingen.
Maar ze stroken duidelijk niet met Gods aanwijzingen. Dat wordt door God niet meer of minder uitgelegd als ongehoorzaamheid.
Geen wonder dat God Zichzelf “min of meer teruggetrokken heeft” van Zijn kerk op aarde.
Natuurlijk blijft Hij wel ieder rechtschapen kind (‘die dorst naar gerechtigheid’) van Hem, individueel bijstaan.
Maar de gemiddelde aanblik van de meeste Christelijke gemeenschappen is bedroevend. Waar is nog echt de ‘luister, de heerlijkheid en de kracht van God’ nog waar te nemen.
Toen God Zijn uitverkoren (vaak lastige en ongehoorzame) volk naar het Beloofde land leidde, was Hij visueel (zichtbaar) aanwezig (overdags door een wolkkolom en ‘snachts door een vuurkolom), zelfs toen de Tabernakel al bestond.
Nu is God virtueel aanwezig onder Zijn wereldwijd verspreid volk. Let wel dat virtueel volgens de Van Dale betekent: Als mogelijkheid of vermogen aanwezig, in werkelijkheid of werkzaamheid kunnende treden c.q.      slechts schijnbaar bestaand. M.a.w.: Is Hij er wel of is Hij er niet ?

In mijn 36-jarige ervaring als Christen is het mij opgevallen dat veel van mijn “medestrijders in het geloof” héél actief zijn in de taakuitvoeringen binnen hun kerken. Maar vaak plaats(ste) ik mijn vraagtekens erbij en vroeg niet zelden: “Weet je/u zeker dat wat je/u doet of beweert naar Gods Wil is..?” Ook ik was vaak meer bezig met werkzaamheden voor God in plaats van met God zelf ! De eerlijkheid gebiedt mij, dat ook ik wel eens.. er meer bij ‘fantaseerde’ dan wat God mij simpelweg had opgedragen.
Zelfs in het profeteren (een uiting van Gods Heilige Geest in Bijbelgetrouwe kerkgemeenschappen – Lees bijv. 1 Corinthiërs 12 en 13.) wordt vaak wat van het “eigen” toegevoegd. Er wordt in Gods naam een boodschap doorgegeven die kort en bondig is, maar deze wordt dan vaak ‘uitgebreid’ met “individuele toevoegingen.”

We dienen ons als Christen er van bewust te zijn dat niet alles wat wij ‘in naam van Christus verrichten’ naar Gods wil is. Zelfs al bidden wij (in het Onze Vader-gebed): “Uw wil geschiede in hemel alzo ook op aarde;”(Mattheus 6:10) – Merk op dat in de Nieuwe NBG-vertaling zelfs dit zinsgedeelte iets anders wordt ‘geformuleerd’, alhoewel er aan de intentie van deze krachtige woorden geen afbreuk wordt gedaan en in feite op het zelfde neerkomt.
Maar juist daarin schuilt al een potentieel gevaar, dat we als mens de zaken van God op een andere wijze willen weergeven dan wat God oorspronkelijk bevolen heeft om het vast te leggen.
De geneigdheid in dit gebedsgedeelte is, om wat God hier op aarde wil belangrijker te achten dan wat God wil in de hemel. De hemel immers zegt de meeste mensen niets, in tegenstelling tot het feit dat het aardse om ons heen wel zintuigelijk waarneembaarder is en ergo meer “leeft” of tot onze verbeelding spreekt. En dat is een typisch menselijke trekje om het Goddelijke naar menselijke maatstaven te “tenderen”.
Liever dus: “Back to basic” en zoals een Amerikaanse hymne luidt: “Give me that Old Time Religion !” Alhoewel.. het was vroeger ook niet allemaal beter !
Gewoon doen wat God verlangt of ons opdraagt. Zoals “de grond voor de Ark des Verbonds, ook zevenmaal met bloed besprenkeld moest worden.” Dat is voor onze menselijke begrippen misschien onlogisch, maar God wilde dat nu eenmaal zo. Dus we moeten het niet anders willen gaan doen ! Dt heeft niks te maken met een vorm van kortzichtigheid of ‘engdenkendheid’, maar met niet meer of minder dan gehoorzaamheid.

Ik leef in een provinciale gemeenschap waarin veel mensen prefereren om taken die ze hebben opgedragen gekregen, naar hun eigen denkbeelden uit te voeren. Als ik bijvoorbeeld zeg dat ik de dakconstructie zo-en-zo wil hebben uitgevoerd volgens de NEN-ISO Bouwnormen, dan moet mijn personeel dat niet anders willen doen als dat ik het hen heb opgedragen. Zelfs al lijkt het aantrekkelijker om het anders te doen, doordat het wat minder arbeidsintensief is en kostenbesparender lijkt te zijn. Als de constructie niet wordt uitgevoerd volgens de normgevende bouwvoorschriften dan leidt dat vroeg of laat tot een ongewenste of zelfs gevaarlijke situatie.
Er zijn over allerlei normeringen goed nagedacht en ze zijn beproefd gebleken. Dan moet ik of wie dan ook daar niet van af willen gaan wijken.
En in de praktijk komt het er in mijn geval op neer, dat ik voortdurend mijn personeel moet “mandoeren” (toezicht houden). Een hoogst vermoeiende bezigheid.
Kunt u zich voorstellen hoe moe God vaak is, als Hij Zijn volk observeert of met hen bezig is en dan telkens weer merkt dat velen van hen het ‘toch’ anders doen ?
In het ‘geloofsjargon’ (ook wel vaak schamperend ‘Kanaänitische taal’ genoemd) betekent het per saldo dat op zulke activiteiten géén zegen rust ! Het werkt wel, maar vraag niet hoe.

Aangepast door Sijim - 10 Mei 2010 om 08:10

IP IP gelogd
Ciwi
** Kloek **
 ** Kloek **

"éh matjot!"

Quote Ciwi Beantwoordbullet Geplaatst op: 02 Mei 2010 om 00:48
http://www.youtube.com/watch?v=5W-qFeNiEaQ
          I need Thee every hour

I need Thee every hour, most gracious Lord;
No tender voice like Thine can peace afford.
Refrain:
I need Thee, oh, I need Thee;
Every hour I need Thee;
Oh, bless me now, my Savior,
I come to Thee.

I need Thee every hour, stay Thou nearby;
Temptations lose their pow’r when Thou art nigh.

I need Thee every hour, in joy or pain;
Come quickly and abide, or life is vain.

I need Thee every hour; teach me Thy will;
And Thy rich promises in me fulfill.

I need Thee every hour, most Holy One;
Oh, make me Thine indeed, Thou blessed Son.

Aangepast door Ciwi - 02 Mei 2010 om 00:56
IP IP gelogd
Sijim
Berlian
Berlian

Quote Sijim Beantwoordbullet Geplaatst op: 30 Apr 2010 om 08:03
30-4-2010

Leven met Leugens.

Vandaag vieren we niet alleen in Nederland, maar ook in andere landen waar Nederlanders voor onbepaalde tijd hun domicilie gekozen hebben, Koninginnedag. Dat had onze Koningin Beatrix zo gewild als een huldebetoon aan haar koningin-moeder Prinses Juliana. Koningin Beatrix evenwel viert haar eigen verjaardag op 31 januari. De mogelijkheid bestaat dat de jongere generaties Nederlanders dadelijk niet anders weten dan dat hun geliefde (huidige) vorstin op 30 april jarig is, terwijl dat de geboortedag van haar moeder is.
Overigens viert vandaag ook Zijne Hoogheid Prins Pieter van Vollenhoven (geboren 30 april 1939) zijn verjaardag. Mogen onze vorstelijke familieleden een gezegend nieuw levensjaar beleven.

In de Noord-Amerikaanse staten viert men sinds de beginjaren 1990 op 30 april de “National Honesty Day. Dat is te danken aan de Amerikaanse schrijver M. Hirsh Goldberg. Hij legde het zo uit dat immers bijna overal op de wereld de maand april begint met een moppendag(ook in Indonesië). In N.Amerika heet die dag “April’s Fool’s Day”. Daarom is het een goed idee om de maand april op waardige wijze af te sluiten met een commemorable dag waarop men erbij stilstaat dat eerlijkheid het langste duurt, zeker nadat de maand begint met elkaar voor de gek te houden c.q. te misleiden.

Misleiding viert niet alleen hoogtij op 1 april, maar vindt dagelijks globaal op grote schaal plaats.
Misleiding staat synoniem voor “leugenachtig leiding gevend/nemend” Sterker nog in de Van Dale wordt het uitgelegd als ‘het opzettelijk iemand op een vals spoor brengen of bij iemand een verkeerde voorstelling wekken.’ Het synoniem volgens dit gezaghebbende nationale Nederlandse woordenboek is “bedriegen”.
Misleiding of het bevorderen van leugens vindt op groffe schaal plaats zoals o.a. in de mega-corruptieschandalen bij de Indonesische belastingdienst (aan het licht gekomen in de maand april 2010).
Maar op kleinere schaal maakt menigeen (dus ook wij Christenen) zich ook vaak schuldig aan leugens of leugenachtigheid. Gelooft u het niet ? Zelfs een ‘leugentje om bestwil’ of het opzettelijk ‘niet naar waarheid invullen van een belastingformulier’ is niet meer of minder dan het plegen van oneerlijke handelingen of zeg maar leugenachtigheid. Zelfs al menen wij dat het gerechtvaardigd is om bepaalde informatie niet door te geven, met soms als reden dat “iedereen het doet..” of “ik heb er eigenlijk recht op, want de belastingdienst moet maar niet zulke regels opstellen die mij tot nadeel zijn.”, dan nog is en blijft het een vorm van leugen.

In het oude testament, in het boek Spreuken(van Salomo) wordt leugen.. en hoe God daarover denkt.. als volgt weergegeven: “Valse lippen zijn den HEERE een gruwel; maar die trouwelijk handelen, zijn Zijn welgevallen.”(Spreuken 12:22 Statenvertaling) In de King James Bible version staat: “Lying lips are an abomination (afschuw, gruwel) to the Lord, but those who deal truthfully are His delight(behagen/welbehagelijk(to be delightful).” NB. In de Amplified Bible (een rechtsstreekse uit de Griekse grondtekst gemaakte Engelse vertaling) staat: “Lying lips are extremely disgusting and hateful to the Lord, but they who deal truly are Hids delight.”

Tegenover leugen of oneerlijkheid(een ander synoniem voor leugen) staat eerlijkheid of rechtschapenheid. Iedereen zal het beamen dat ‘eerlijk leven’ of het streven ernaar niet meevalt. We leven nu eenmaal in een globale ambiance die doortrokken is van leugens. Immers deze wereld is het domein van Satan, de “vader van de leugen.”(Johannes(evangelie) 8 vers 44).
Leugenachtigheid is de grootste epidemie die de wereld heeft getroffen. Het is als een dodelijk virus, die snel en desastreus om zich heen grijpt.
Iemand die in de greep van de leugen is, zal net als een junkie(drugsverslaafde) moeite hebben om te erkennen dat hij/zij met leugenachtigheid besmet is.
Hulpzoeken of de weg der genezing gaan bewandelen begint met erkenning van het probleem waar je mee opgescheept bent.
Dan volgt ontdekking en herkenning van hoe het anders zou moeten zijn. Indien we God als onze Hemelse Vader (h)erkennen, dienen we ook te erkennen dat “God is waarheid, en is geen onrecht; rechtvaardig en recht is Hij.” (OT – Deuteronomium 32:4) en dat: “God is geen man, dat Hij liegen zou, noch eens mensenkind, dat het Hem berouwen zou; zou Hij het zeggen, en niet doen, of spreken, en niet bestendig maken?” (OT – Numeri 23 vers 19 , vergelijkbare tekst NT Hebreën 6 vers 18 (Nieuwe NBG-vertaling ..die uitsluiten dat God liegt..)
Hoe God over leugens denkt is overduidelijk: “Deze zes haat de HEERE; ja, zeven zijn Zijn ziel een gruwel: Hoge ogen, een valse tong, en handen, die onschuldig bloed vergieten; Een hart, dat ondeugdzame gedachten smeedt; voeten, die zich haasten, om tot kwaad te lopen; Een vals getuige, die leugenen blaast; en die tussen broederen krakelen inwerpt.” (OT. Spreuken 6 verzen 16 -19 Statenvertaling)

Als we overtuigd zijn van Gods houding t.o. leugens of leugenachtigheid dan volgt de stap dat we afstand moeten nemen van alles wat “naar leugens ruikt”. Ja, dan denk ik dat dat een heel groot probleem is, omdat u dan gewaar zult worden dat in feite alles om ons heen besmet is met leugens. Zoals in Indonesië veel oprechte mensen zich aan de nationale wetgeving willen houden, maar voortdurend worden geconfronteerd met een decadente c.q. corrupte samenleving. Men betaalt eerlijkheidhalve belasting, maar men weet dat de belastinginner maar een (klein) gedeelte van de heffing afdraagt aan zijn kantoor.
NB. In Indonesië wordt, hoe primitief het ook is, belastingheffingen nog steeds ‘contant’ afgedragen via een bezoekende belastingambtenaar of via een loket in een belastingkantoor.
In mijn persoonlijke ervaring tijdens mijn werk bij de Koninklijke Luchtmacht, als materieelvoorziener van een squadron, werd ik op een dag door een adjudant gevraagd om hem 20 meter drie-aderig electrische kabel te verstrekken. Ik vroeg hem waar hij dat voor nodig had, want ik wist dat hij in ons squadron een administratieve functie vervulde. “Dat gaat je niets aan.” Was zijn bitse antwoord. Ik probeerde hem in alle zachtmoedigheid uit te leggen, dat ik door de luchtmacht was aangesteld om de procedures van materieeluitgiften en –innamen te beheren voor dit squadron en dat ik daarvoor verantwoording diende af te leggen aan mijn functionele commandant. Ergo dat ik het recht heb om wanneer er bij mij vermoedens bestaan dat een verstrekking van materieel ongeoorloofd is of aangewend wordt voor ‘oneigenlijke’ handelingen, ik de bevoegdheid (uit hoofde van mijn functie) heb om daar nadere tekst en uitleg over te vragen en dat ik het verzoek om materieel kan of mag weigeren.
Mijn collega weigerde mij uitleg te geven en boos verwijderde hij zich van mij en liet niet na mij mee te delen dat hij stand-de-pede(direct) naar onze commandant zou gaan om zijn beklag over mij te doen. En inderdaad, ik werd na 10 minuten op rapport geroepen en zag mijn meesmuilende collega naast mijn commandant staan. Nadat ik mijn commandant tekst en uitleg had gegeven m.b.t. mijn weigering tot verstrekking van het gevraagde, werd mij door hem recht toe rechtaan, zonder enige uitleg opdracht gegeven om de 20 meter kabel direct aan adjudant X te verstrekken.
U kunt zich mijn gevoelens op dat moment voorstellen. Hier werd niet alleen een groffe inbreuk gemaakt op mijn functionele integriteit, maar het was ook een vernedering om dit dienstbevel op te volgen met de consequentie dat ik ongewild deelgenoot werd gemaakt aan een corrupte handeling.
Ik heb mijn collega het gevraagde verstrekt en heb deze zaak toen voor Gods aangezicht gebracht. God liefde vervulde mij en bracht een bovennatuurlijke innerlijke rust in mijn hart en enigzins aangeslagen gedachten. Rest mij nog te zeggen dat mijn collega de kabel nodig had voor zijn caravan en daarvoor zelfs een collega van de afdeling gronduitrusting om hulp vroeg om ‘gedurende de diensturen’ de kabel in zijn caravan aan te leggen.
Mijn toenmalige commandant stierf enkele jaren daarna aan kanker.

Ik heb dit (echt gebeurde) voorbeeld aangehaald om u, die rechtschapen voor Gods aangezicht wil leven of er naar streeft om eerlijk te leven, te bemoedigen, dat God achter u staat en voor u opkomt, wanneer u in een dergelijke “gecompliceerde” positie komt. Welke keuze maakt u dan ? Durft u omwille van een te verwachten “verstoring in de (arbeids)relatie” toch eerlijk te zijn of te blijven, of lijdt u liever een nederlaag ten op zichte van God omwille van de ‘goede vrede’ ?
Er zijn een paar ouderwetse spreekwoorden waarmee ik wil besluiten:
“Als is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt het wel.” En “eerlijkheid duurt het langst.”

Aangepast door Sijim - 30 Apr 2010 om 08:35

IP IP gelogd
Sijim
Berlian
Berlian

Quote Sijim Beantwoordbullet Geplaatst op: 21 Apr 2010 om 07:10
21-4-2010      

Efeziërs 2: 6,7 - “..en heeft ons mede opgewekt en mede een plaats gegeven in de hemelse gewesten, in Christus Jezus, om in de komende eeuwende overweldigende rijkdom van Zijn genade te tonen naar Zijn goedertierenheid over ons in Christus Jezus.”

Ik heb er nooit zo bij stilgestaan dat de apostel Paulus óók vaak profeteerde. Natuurlijk had ik wel eens in een preek gehoord dat Paulus ook profeteerde, hoewel zijn bediening duidelijk die van een leraar is. Maar God verleende hem ook andere gaven. Zo wekte Paulus zelfs een jonge in slaap gevallen luisteraar (die van een vrij hoge ballustrade was dood gevallen) uit de dood. Paulus dreef ook een waarzeggende geest uit een vrouw die door een paar mensen werd geëxploiteerd. God gaf hem Paulus dus een aantal “aanvullende bedieningen” .

Als ik zo het bovenstaande Bijbelgedeelte lees dan besef ik weer wat ik in feite ben in Christus Jezus. Ook ik mag delen in de overweldigende rijkdom van Zijn genade, door de goedertierenheid die God in Christus Jezus aan ons uitdeelt.
Nee, ik bedoel niet in de eerste plaats aardse rijkdom, maar vooral de kracht door de Heilige Geest, die in een ieder van Gods kinderen werkt, om “zelfs nog grotere dingen te verrichten dan dat Jezus Christus deed”.
Die roeping heeft ieder kind van God. Maar ik meen dat je dan God wel om verduidelijking mag/moet vragen wat die roeping inhoudt. Iemand kan dan wel “geroepen” zijn om iets tot stand te brengen, maar als de persoon zich er niet eens bewust van is dat hij/zij geroepen is, dan gebeurt er ook niets en.. blijft een roeping een passief en nietszeggend iets.
Je moet je er eerst van bewust zijn dat je ergens (door God) voor geroepen bent. En dan is het nog maar de vraag hoe je er op reageert.
De volgende stap (na een positieve “ja-reactie”) is om aan de Roeper of Opdrachtgever te vragen, waartoe en vervolgens hoe en waarmee de roeping moet worden uitgevoerd.

Dan pas begint God in actie te komen om de geroepene “voor te bereiden”. Zoals een geheim agent of een soldaat een trainingsperiode dient te ondergaan om het beste uit de aspirant geroepene te halen. Deze training kan zeer zwaar zijn. God neemt met minder geen genoegen v.w.b. de vaardigheid en het gebruik van de verstrekte “middelen”.. door de geroepene.
De geroepene dient daarom te worden “afgetraind”. Vooral in het ‘veldwerk’ dat God een geroepene hier op aarde geeft, is het een strijd tegen de geestelijke wereld om ons heen. Want deze aarde is weliswaar door God ‘TERUG GEWONNEN” aan het kruis, maar nog steeds is het Satan die dit probeert te betwisten en zijn macht bewerkt door de ‘ongeredde mens’ en de ‘natuur’ om ons heen. Zijn invloed is nog heel groot, al is hij voor ons Christenen als een boosaardige hond die aan de ketting is gelegd. Daarom zijn hij en zijn trawanten er nog wel en.. zetten alle boosaardige middelen tegen ons in! Satan voert ook een psychologische oorlog tegen ons en bestookt de kinderen Gods voortdurend met de meest aanlokkelijke en perverte propagandamiddelen om hen “ten val te brengen.” Weinig van Gods kinderen beseffen dat Satan duizenden jaren lang ervaring heeft om “de zinnen der mensen te begoochelen” en hen zodoende te laten doen wat hij wil. Hij maakte ons tot slaven van de zonde en voerde een wrede, genadeloze heerschappij over het onbekeerde deel der mensheid.

Vergeet niet dat Satan of Lucifer (zoals hij ooit heette) na God, de machtigste engel was die in Gods hemelse gewesten woonde. Daarom dacht hij ook in zijn hoogmoed dat hij gelijk aan God was en daarom kwam hij ook in opstand tegen God. Daarom ook probeert hij voortdurend God werk te dwarsbomen en de mens (de kroon op de schepping Gods) ten val te brengen en eigenlijk de hele mensheid te .. vernietigen. Daarom gebeuren er ook zoveel natuurrampen en vinden er moord en oorlogen plaats.
Het lukte Satan ook om (zelfs onder veel gelovigen) zijn identiteit “uit te wissen”. Satan, die meestal werd afgebeeld als een vals uitziend, gehoond wezen met bokkepoten en een drietandige vork (Dante’s creatie) is door veel mensen naar het rijk der fabelen verwezen.
Merkwaardig genoeg geloven veel mensen wel in God en.. stellen Hem verantwoordelijk voor al het kwaad en alle ellende die er op aarde plaatsvindt of plaatsgevonden heeft.
Dit is één van Satans grootste (meesterlijke) strategische taktieken, die zijn uitwerking niet hebben gemist. De volgende logische stap was om “teleurstelling” onder de mensen aan te wakkeren ! Daarvoor in de plaats gaf hij aan de mensheid een glitterwereld met de meest geavanceerde high-tech middelen in een ambiance van perversie. Hij laat de mensheid zwelgen in een haast onbegrensde vrijheid waarin de mens bijna ongeremd zijn gang kan gaan. Wetten en wetsregels, morele normen zijn verworden tot niet meer dan op schrift gestelde afspraken die door politici worden geratificeerd. Decadentie viert al nooit tevoren hoogtij. Waarlijk de ‘geest der wetteloosheid’ grijpt in een ongekende snelheid en met ongekende kracht om zich heen. En alsof dat nog niet genoeg is, zet hij ook gelovigen van verschillende denominatie (gezindte) tegen elkaar op !
In hoog moordend tempo werkt Satan zijn programma uit, want zijn tijd raakt op.

In deze wereld leven de kinderen Gods en in deze wereld opereren de “geroepenen Gods” Daarom gaat God (vanuit menselijk oogpunt) vaak “onzacht” te werk om Zijn geroepenen voor te bereiden op hun specifieke taken in deze ‘redeloze’ wereld.
Pas na een door God bepaalde voorbereidingstijd is de geroepene “gereed”, maar dan begint het pas. Natuurlijk, net zoals James Bond van “Q” bijzondere wapens of uitrusting verstrekt krijgt en eveneens de nodige informatie hoe deze middelen gebruikt moeten worden, zo “rust God ook Zijn geroepenen uit met “wapens die niet van deze wereld zijn” om hen weerbaar op te stellen tijdens het uitvoeren van hun taken en opdrachten in deze wereld.
Sterker nog, elke gelovige heeft in principe die wapens (lees Efeziërs 6), alleen velen weten niet hoe ze te hanteren of op welke wijze deze kunnen worden ingezet bij de taakuitvoering.

Ik heb het hier over ‘bewuste geroepenen’ gehad. De overige geroepenen die zich dat niet bewust zijn leven voortdurend een leven van ‘vallen en opstaan’. Ze zijn eerder slachtoffer van hun gevoelens en omstandigheden. Ze weten niet wat het betekent om een “overwinningsleven” te leiden of sussen zich zelf met goedbedoelde troostwoorden. Maar ze blijven een “born to loose-leven” leiden, wat weinig verheffend is voor een kind van God.
Ik heb zo vaak tot God gebeden dat het toch een verschil mag uitmaken of iemand een Christen (persoon die gered en behouden is voor de eeuwigheid) is of niet. Want het Christendom maakt in het algemeen maar een “armzalige indruk” op de wereld.
Nu en dan vinden er wel eens grote geestelijke opwekkingen(revivals) plaats (o.a. in Wales [1896] en in Timor [1965]), maar doordat gelovigen weer terugvallen in traditionele waarden verwatert zo’n opwekking na enige jaren.

Nee, bewuste Christenen gaan niet bij de pakken neerzitten, maar proberen hun omgeving te inspireren en aan te zetten tot een wat actievere houding in Gods Koninkrijk. Immers Gods Koninkrijk bestaat niet in (geloofs)woorden, maar in (geloofs)kracht en in actie ! Gods Koninkrijk is geen exclusieve club van passieve leden, maar een dynamische en actieve dimensie waarin de leden actief gedreven door Gods liefde bezig zijn.
Niet altijd werken lieve woordjes (vaak zelfs misplaatst uitgelegd als de “weg der liefde”) om Gods doelstellingen te realiseren in een reformatie van Zijn Koninkrijk. Meestal worden troostwoorden en ‘verzachtende’ woorden geuit naar mensen die in nood zijn, die geestelijk of lichamelijk verwond zijn. Maar we kunnen er niet vanuit gaan dat alle leden van Gods Koninkrijk geestelijk verwond zijn of hulpbehoevend zijn ! Ook bemoedigingen zijn terecht. Elk mens heeft bemoediging en bevestiging nodig zo leren een aantal fundamentele psychologische waarden. Daar is niets mis mee, maar naast bemoedigingen zijn ook ..AANSPORINGEN of CORRECTIES nodig.. om Gods volk op de juiste weg en in de juiste koers te houden !
Een voorbeeld: Met alle respect voor Joodse wijsheden, maar het blijven alleen bij wijsheden. De Joodse godsdienstcultuur werd zelfs al door Jezus Christus bekritiseerd met weinig verheffende woorden, die vooral aan de toenmalige clerus werden geadresseerd.
Jezus Christus sprak mensen aan op hun verantwoordelijkheden en nam het op voor hen die slachtoffer waren geworden van een “verzakt gemeenschapssysteem dat dreef op traditionele waarden, die eerder een juk dan een verlichting waren voor het volk”.
Hij voerde dikwijls ‘acties’ uit die niet zelden de weerzin opwekten onder een aantal van Zijn tijdgenoten. Ook Zijn uitspraken werden vaak als ‘onacceptabel’ en.. wereldvreemd geacht. Maar waren daarom wel goedbedoeld en waren niet meer of minder dan “eye-openers” om het ‘verduisterde volk’ weer de juiste intenties en waarheden van God te tonen.

De Bijbelse uitdrukking dat “profeten niet geaccepteerd laatstaan gewaardeerd worden in hun leefomgeving” is maar al te waar. God denkt anders, maakt plannen en is niet actief volgens menselijke maatstaven en dat kan dus ook niet verwacht worden van Zijn geroepenen die een “vertaalslag” moeten maken om Zijn aanwijzingen en opdrachten uit te voeren... naar Zijn wil. En ja, dat kan voor Gods geroepenen soms zelfs leiden tot minder aangename consequenties. Maarten Luther was niet de eerste Christelijke ‘martelaar, die vanwege zijn ‘hervormingsuitspraken’ geëxcommuniceerd, in de ban werd gedaan en uitgemaakt voor een ketter. Zelfs bijna alle apostelen stierven een vergelijkbare dood als die van Jezus Christus, omdat zij durfden een geroepene en vertegenwoordiger van God te zijn.

Aangepast door Sijim - 21 Apr 2010 om 07:31

IP IP gelogd
Nelly
Admin Group
Admin Group
DelftsBlauw

Lid geworden: 09 Jun 2006
Quote Nelly Beantwoordbullet Geplaatst op: 04 Apr 2010 om 10:37
terima kasih Vosje en Jim
ook voor jullie daar selamat hari Paskah
GBU
xx   
xxXxx
IP IP gelogd
Sijim
Berlian
Berlian

Quote Sijim Beantwoordbullet Geplaatst op: 04 Apr 2010 om 10:10
Overwinnend Pasen.

Vanochtend stond ik stond ik op in een overwinningsmood. Ik dacht aan wie ik per sms een Paasboodschap kon sturen en.. met Gods hulp formuleerde ik de volgende persoonlijke boodschap in het Engels:
“By the power of Christ’s resurrection we always will gain the victory !” (In of met de kracht van de opstanding van Christus zullen we altijd de overwinning behalen !)
In het Engels omdat onze meeste kennissen de Engelse taal voldoende beheersen.

De vraag is overwinning over wat ? Die vraag lijkt me niet zo moeilijk te beantwoorden. We hebben immers allemaal vaak last van mismoediging of het gevoel ‘het niet meer te trekken’ of ‘ergens machteloos tegenover één of meerdere situaties te staan’, of het gevoel te hebben dat je ‘uit het veld bent geslagen..’ of ‘ de gecompliceerdheid van het leven niet aan te kunnen..’ of ‘..je verslagen te voelen, nadat je voor de zoveelste keer hebt geprobeerd om je aan een bepaald voornemen te houden of een bepaalde onhebbelijkheid niet los blijkt te kunnen laten’, of ..”een bepaalde zondige neiging maar niet de baas te kunnen blijven..(onderdrukken)’

Zijn deze situaties abnormaal in een mensenleven ? Ik denk het niet. God heeft ons mensen gemaakt inclusief een gedachten- en emotie(gevoels)leven. Dat het op onze levensweg afen toe wel eens fout gaat, door verkeerd genomen beslissingen of het toegeven aan individuele zwakheden in momenten van tegenspoed of emotionele ontladingen, is beslist niet wereldvreemd of mensoneigen !
In extreme gevallen komen mensen in een zogenaamde “neerwaartse spiraal of vicieuze cirkel” terecht. In Indonesische christelijke kringen noemen ze dat “lingkaran setan” (Lett. Duivelse kring(loop)). Mensen in zulke situaties hebben het gevoel gevangen te zitten in hun ‘levensloop’ en ‘gevonnist en veroordeeld te zijn om de rest van hun leven ‘zo’ te ondergaan.’ In de meeste gevallen zijn mensen zich dat vaak niet eens meer bewust. Vooral drugsverslaafden of zware criminelen zijn ‘afgesloten van een normaal rationeel denken’ of ze hebben bewust hun persoonlijk geweten het zwijgen opgelegd.
Soms zeggen mensen ook wel “bepaalde gevoelens weggedrukt..”

Maar is het wegdrukken van gevoelens of het zwijgen opleggen van je geweten probleem oplossend ? Als we eerlijk tegenover ons zelf zouden zijn, moeten we toegeven dat de problemen zich metterdaad alleen verergeren.
In een prediking afgelopen Goede Vrijdag werd o.a. gesproken over ‘het ene gat vullen met het andere..’ en dit onderwerp speciaal gefocust op geldproblemen en het roekeloze gebruik van creditkaarten en/het in handen vallen van woekeraars (wat hier in Indonesië schering en inslag is).

Ook mensen die een chronische ziekte hebben opgelopen ‘..leren er mee te leven’ Dat wordt soms ‘berustend accepteren’ genoemd. Ook bij mensen die “gevonnist” zijn met een fatale ziekte, is het psychische mechanisme om te “accepteren” sterker. Het is een gegeven dat mensen die van een medicus te horen krijgen dat hun ziekte het leven snel zal bekorten en dat er medisch gezien ‘niets meer aan gedaan kan worden’ (In het Indonesisch heet dat ‘dokter angkat tangan’ [hopeloos gebaar van de handen omhoog steken]), na circa drie dagen vol wanhopige gedachten een soort berusting ervaren.
Daarna neemt de patient maatregelen van uiteenlopende aard. Soms zijn er mensen die de ziekte ‘de handschoen toewerpen’ en een persoonlijke strijd aangaan met een haast bovennatuurlijke wil om te overleven. En een aantal van hen weten inderdaad de ziekte te kunnen overwinnen. Maar velen hebben die strijdlust niet.

Het slaat hier niet direct op, maar in een engelstalige Indonesische krant “The Jakarta Post” staan een serie stripverhaaltjes. Eén er van is getiteld “The Born Loosers”. Het gaat over een gezin waarvan de leden stuk voor stuk (op een komische wijze) er geen erg in hebben dat hun gezamenlijk gedrag dat van verliezers is.
Moet je dan altijd het leven maar nemen zoals het (voorlopig) is ? Is het zo dat een mens vanaf zijn geboorte al gestigmatiseerd is om altijd de verliezer te zijn in een leven waarin het er soms ongenadig aan toe gaat ?

Nee, ik denk het niet. Natuurlijk is er zo’n gezegde: “Waar een wil is is een weg !” (Ik heb door levenservaring ervan gemaakt: “Waar een wil is, is niet altijd een weg, maar wel Gods weg !”
Als je er over filosofeert dan pretendeert overwinning dat er sprake is van strijd en.. van deelnemers aan een strijd !
De volgende vraag is: Waar strijd je tegen en/of is die strijd de moeite waard is om te strijden en/of het niet beter(gemakkelijker) is om je maar ‘over te geven’ aan datgene of ‘diegene’ waar het in de strijd om begonnen is ?
Een belangrijke levensles is om wanneer men problemen ‘oplosbaar wil maken’, men voor zichzelf duidelijk moet maken wat de aard van de problemen zijn, alvorens men ze gaat aanpakken.
Dat blijkt echter zo gemakkelijk nog niet te zijn ! Vaak zijn er niet te doorgronden oorzaken waarom er probleemsituaties c.q. ziekten in iemands leven zijn. En wie zal je daar een goed antwoord op geven ? Een goede vriend, een psycholoog, de dokter, de pastoor, de dominee, de rabbi, de ulama, de pandita ?

De Christelijke ‘methode’ is om God te raadplegen. Karl Marx had dat niet zo goed door, die veroordeelde godsdienst als opium voor het volk, want in zijn ogen ‘susten’ Christenen zichzelf met allerlei waarheden uit de Bijbel, die dan (zo concludeerde hij) illusies blijken te zijn !
Mijn ‘marine-vader’ was wat barmhartiger in zijn uitspraken: Tijdens Japanse luchtaanvallen op het schip, waar hij op voer, waren er matrozen van zijn ‘bak’ die angstig onderdeks zaten te bidden. “Mijn vader commandeerde hun: “Als je wil bidden, dan bidt je maar achter het luchtafweergeschut !” NB. Voor hij zijn ogen op aarde voorgoed sloot, aanvaardde hij Jezus Christus als zijn Herder, die hem naar grazige hemelse weiden mocht meevoeren.
God mag en.. zou men in feite voor alles moeten raadplegen. Immers Hij is de Ontwerper van alles, dus ligt het voor de hand om Hem ook om inzicht te vragen in onze probleem-situaties. Het klinkt heel simpel, maar zo kinderlijk eenvoudig is het wel, mits.. men geloof (met zekerheid de overtuiging bezit) om van Hem antwoorden te verwachten !
Er staat ook ergens in de Bijbel geschreven geschreven dat Jezus onze Leidsman is (Hebreëen 12:2). Van een leidsman of leider mag men verwachten dat hij/zij goed en kundig leiding geeft. Daar impliceert tevens dat een leider voldoende details aan zijn/haar teamleden geeft om een bepaalde taak tot een goed einde te volbrengen. Temeer als God onze Leidsman is. De details die Hij ons geeft en het vertrouwen dat we in Hem behoren te hebben, zijn ruimschoots voldoende om.. de OVERWINNING te behalen.

In de dood van Christus werd/wordt de overwinning al beschouwd als een voldongen feit. Toen Christus aan het kruis de woorden sprak “Het is volbracht !” betekende dit niet alleen een afsluiting van Zijn aardse leven, maar vooral dat Hij onze zonden, de dood en de duivel had overwonnen. Dat vindt dan zijn climax toen Hij door de Heilige Geest uit de dood werd opgewekt. Daarmee werd niet alleen Zijn godheid aangetoond, maar tevens de finishing touch van de complete overwinning. Let op het woord ‘compleet’ (in het Engels ‘accomplished’).
Let wel de overwinning die in/door Zijn opstanding uit de dood werd gecompleteerd houdt niet in dat Zijn volgelingen of kinderen vrijgesteld zouden worden van zonden, ziekten, aanvechtingen, problemen, etc.
Het betekent dat wij als Christenen oftewel kinderen van God de autoriteit c.q. de macht hebben gekregen om overwinningen te behalen met een door God uitgestippelde strategie.

Een krijger of soldaat (zo worden we als Christenen beschouwd) heeft voor zijn/haar deelname aan de strijd voldoende middelen gekregen om ten allen tijde de overwinning te behalen. Eén van die middelen is een geestelijke wapenuitrusting. Wat dat inhoudt staat beschreven in het 6de hoofdstuk van de brief van Paulus aan de gemeente te Efeze.
Een belangrijk onderdeel van die wapenrusting is het geloof, ondersteund door Gods Woord, welke gesymboliseerd wordt als een “scherp, tweesnijdend zwaard”. Daarmee kunnen we net als Jezus (toen Hij in de woestijn verzocht werd door Satan) al diens aanvallen pareren. De helm staat voor bescherming van ons gedachtenleven, want het grootste deel van de strijd vindt plaats in onze gedachten.
Een heel belangrijk aspect in onze strijd tegen de zonde is, dat wij dienen te beseffen dat wij door en in Christus “dood/gestorven zijn voor de zonde (vooral tegen aanvechtingen)” Dat staat in de eerste 8 verzen van het 6de hoofdstuk van de brief aan de Romeinen. In het 8ste vers wordt dan het verband gelegd tussen de dood van Christus en Zijn opstanding tot leven en.. wat dat voor ons inhoudt.
Wij zijn dus dood voor de zonden en hebben leven in Christus. Die aspecten kunnen niet gescheiden worden, maar betekenen voor ons wel de totale overwinning.

Ik wens u allen een gezegende overwinning in dit Paasherdenkingsfeest.

Aangepast door Sijim - 04 Apr 2010 om 10:15

IP IP gelogd
vosje
Orang Baru
Orang Baru

Lid geworden: 20 Jul 2008
Quote vosje Beantwoordbullet Geplaatst op: 03 Apr 2010 om 17:47

Selamat paskah

Dia bangkit...haleluyah.....
kubur kosong...membuktikan Jesus hidup...
karena Jesus hidup,maka Dia sanggup menolongmu dan
menolongku.
Amin.

Vrolijk Pasen

Hij stond ... haleluyah .....
lege graf te bewijzen dat hij in leven was ... ...
omdat hij nog in leven was, dan kan hij je helpen en
helpen me.
Amin.

Aangepast door vosje - 03 Apr 2010 om 18:01
IP IP gelogd
Sijim
Berlian
Berlian

Quote Sijim Beantwoordbullet Geplaatst op: 02 Apr 2010 om 20:29
Gezegend Paasfeest - Selamat Paskah
Tabeetjes uit Bandung.

Vosye & Sijim

Aangepast door Sijim - 02 Apr 2010 om 20:34

IP IP gelogd
Sijim
Berlian
Berlian

Quote Sijim Beantwoordbullet Geplaatst op: 01 Apr 2010 om 12:18

Witte Donderdag.

De term ‘witte donderdag’ komt uit de Katholieke geloofskringen. Er wordt op deze dag bijzonder stilgestaan bij de herinnering dat Jezus Christus op de vooravond voor Zijn arrestatie (op last van het Joodse Sanhedrin = Hoge Raad) een laatste maaltijd hield met Zijn discipelen. Daarom wordt deze viering van het eten van brood en drinken van wijn ook wel het ‘laatste avondmaal’ genoemd.
Binnen de Katholieke kringen werd/wordt dat traditioneel in elke heilige Mis(katholieke samenkomst) voortgezet onder de naam Eucharistie-viering.
Dat is terecht want Jezus Christus had Zijn leerlingen de opdracht gegeven om deze maaltijdsviering voort te zetten en zich daarbij dan te herinneren (“..doe dit tot Mijn nagedachtenis..”) wat het offer dat Hij zou gaan brengen Hem gekost heeft.

De wijn belichaamt (en symboliseert) Zijn heilig bloed dat voor ons mensen de losprijs was uit de slavernijtoestand onder Satan en het brood belichaamt(en symboliseert) Zijn lichaam wat: Gekroond werd met een doornenkroon – Gegeseld werd met 39 zweepslagen voor al onze ziekten en kwalen (zowel geestelijk als lichamelijk) – Dat genageld werd aan het kruishout om onze overtredingen en zonden te kunnen vergeven – Dat doorboord werd met een lans(speer) om aan te tonen dat Hij werkelijk stierf (autopsisch bewijs vanwege de ontbinding van het bloed, onmiddellijk na het sterven, in rode en wittebloedlichaampjes, wat door getuigenverklaringen van de apostel werd waargenomen als bloed en water.).
Binnen de meeste Katholieke kringen werd/wordt de wijn echter niet meer gedeeld met de gelovigen, maar is het drinken ervan alleen nog maar voorbehouden aan de priester die in de Eucharistieviering voorgaat. Wat de reden daarvan is, is niet duidelijk. Het is traditioneel zo gegroeid, maar het doet afbreuk aan de oorspronkelijke wijze waarop Jezus Christus met Zijn discipelen de laatste maaltijd hield en.. de opdracht gaf om deze voort te zetten. Men kan stellen dat het totale “volbrachte verlossings- en reddingsoffer” op deze wijze ontkracht wordt door het oorspronkelijk verordonneerde “ritueel” op een andere wijze voort te zetten.

Ook dat er (spreekwoordelijk) “water bij de wijn wordt gedaan”, is een afwijking die Bijbels geen fundament heeft. Misschien dat een geestelijke in het verre verleden ooit op het idee kwam om het symbolische gegeven van het bloed en het water dat uit de zijde van het lichaam van Jezus Christus stroomde, letterlijk te implementeren in de Eucharistieviering.
We lezen in de het boek Handelingen 2de hoofdstuk inderdaad dat er alleen geschreven werd dat alle leden van de eerste gemeente in Jeruzalem dagelijks bijeen kwamen en “het brood braken”. Maar dat is nog geen reden om aan te nemen dat tijdens die bijeenkomsten het drinken van wijn weggelaten werd. Elders lezen we in de brieven van de apostel Paulus dat..er mensen deelnamen aan die eucharistievieringen om zoveel mogelijk te eten en .. dronken te worden. Dat kan alleen omdat er wel degelijk wijn werd ‘rondgedeeld’ zoals Christus dat had voorgeschreven.

Jezus Chrsitus biddend in de Hof van Gethsemane

Om terug te komen op de term Witte Donderdag: Niet alleen de instelling van het Heilig Avondmaal of “Laatste Avondmaal” wordt op deze dag herdacht, maar ook dat Jezus Christus met enkele discipelen na deze maaltijd zich naar de tuin (hof) van Gethsemane begaf om daar tot Zijn Hemelse Vader te bidden. Het was daar dat Jezus het heel moeilijk vond om de zondelast van de hele mensheid op Zich te nemen en daar de straf voor te moeten ondergaan. Hij was notabene zelf God en had Zijn goddelijke luister afgelegd om de grootste Reddingsoperatie aller tijden uit te voeren.
Vergeet niet dat Jezus in Zijn menselijke gedaante net zo onderhevig was aan alle menselijke ongemakken, gevoelens, pijn, vermoeidheid, e.d.
Kan u zich de immense geestelijke foltering voorstellen van Iemand die volkomen onschuldig, de bereidheid op zich neemt voor iemand die wel schuldig is, de straf op zich te nemen. Maar niet alleen de straf, ook de schande vanwege het delict van die ander.
Door de zonde zijn alle mensen strafwaardig. Er bestaan hoed an ook geen perfecte mensen. Zover bekend was alleen Henoch de enige die “een levenswandel met God had..” maar er staat niet bij dat hij nooit had gezondigd !
Het op zich nemen van die immense, loodzware, verantwoording om de zonde van de mensheid en de straf daarvoor op zich te nemen wordt door Jezus zelf gesymboliseerd als het “leegdrinken van de beker des toorns”.
Maar God zij geloofd dat Jezus Zich niet terugtrok (daar had Hij alle recht op). Hij hakte de knoop door en sprak tot Zijn Vader : “Mijn Vader, indien deze beker niet (aan Mij) kan voorbijgaan, tenzij dan dat Ik die drinke, Uw wil geschiede !” (Mattheus 26:42)
En daarmee bezegelde en aanvaarde Hij het ondergaan van de gruwelijkste straf (in die periode) om ons mensen te kunnen redden van de eeuwige dood, welke de straf is op de zonde.

Jezus Christus voor de Hoge Raad

Er gebeurde heel veel op die bewuste dag en in die avonduren. Na Zijn besluitname werd Hij even later door een groep soldaten in die zelfde tuin gearresteerd en weggevoerd naar het gebouw waar het Sanhedrin of de Hoge Raad zetelde om daar aan een vernederend kruisverhoor te worden blootgesteld. Hij zweeg tegen al die tegen Hem ingebrachte beschuldigingen, welke door omgekochte valse getuigen werden afgelegd. Maar omdat deze ‘lichtzinnige’ getuigen dom waren, gaven ze allemaal geen eensluidende en sluitende verklaringen. Alleen omdat Jezus na een vraag van een rechter, het zwijgen verbrak en verklaarde dat Hij eens aan de Rechterhand van Zijn Vader zou zitten, werd dat door de Hoge Raad als blasfemie (godslastering) uitgelegd.
En dat was het moment waarop deze toenmalige theocratische leiders hadden gewacht, zodat ze hun gramschap op Hem konden botvieren en Hem lieten bespugen, slaan, en allerlei vernederingen lieten ondergaan.

Nee, die dag was beslist één van de Zwartste Dagen uit de geschiedenis van de mensheid. Maar traditioneel voerde de Katholieke kerk in dat op die dag alle kruisbeelden met een witte doek werden bedekt.
In Duitsland heet de Witte Donderdag, “Grűndonnerstag” . Het woord ‘grűn’ is afgeleid van het woord ‘gronan’, wat ‘grienen’ of ‘wenen’ betekent. Die Duitse naam is toepasselijker dan het bedekken van kruisbeelden met witte doeken, welke als een symbool wordt gezien van schaamte omdat door onze zonden Jezus Christus voor ons stierf aan het kruis.
Het past daarom beter dat we tranen van berouw en inkeer huilen zoals de boetelingen (vroeger) om zo weer opgenomen te kunnen worden in de blijde geloofsgemeenschap. Dat is beter dan de zonden toe te dekken en voort te blijven leven alsof ons geen enkele blaam of schuld treft.
Het is ‘Amazing Grace’ (onbeschrijflijke genade) van God, dat Hij toen die beslissing op Zich naam, welke ons tot eeuwig levensbehoud werd.

Moge de Here God u allen zegenen !

Aangepast door Sijim - 01 Apr 2010 om 12:34

IP IP gelogd
powderbrush
Berlian
Berlian
si Rawit

Quote powderbrush Beantwoordbullet Geplaatst op: 30 Mar 2010 om 22:13
cici? wist je dat de woorden van 'Halleluja' door de in Montreal geboren en woonende Leonard Cohen, geschreven waren en al in 1984 uitgekomen was in zijn album: 'Various Positions'?
De zangeres: K.D.Lange, zong dit tijdens een de ceremonies van de winter Olympics laatst leden in Vancouver, in British Columbia. (als ik t me goed herinner, de openings ceremony of de sluitings, bij een van die)

Ene Rufus McGarrigle Wainwright, I think?, zong het voor t eerst. Hier is n url waar je het ook kunt horen. Rufus is in de VS geboren, maar in Montreal, Quebec opgegroeid. Hij wordt n Canadian-American singer-songwriter beschouwd. Maar DIT wist je toch allemaal al he? gruces, pb

Oh ja, Leonar Cohen is van t Joodse geloof en erg bekend hier bij ons, voor zijn gedichten en zo.

Aangepast door powderbrush - 30 Mar 2010 om 22:14
IP IP gelogd
Ciwi
** Kloek **
 ** Kloek **

"éh matjot!"

Quote Ciwi Beantwoordbullet Geplaatst op: 30 Mar 2010 om 13:08
   http://www.youtube.com/watch?v=P4Xd435coD4

Charice: A note to God